Springen naar inhoud

IR-absorptie

• Log in om te kunnen reageren

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 10:28

Hallo iedereen,

ik zit een beetje in de knoop met IR-absorptie. We hebben gezien dat voor IR-absorptie als voorwaarde geldt dat je een verandering van dipoolmoment moet hebben. Maar is het zo dat de aanwezigheid van een dipool het mogelijk maakt dat de moleculen vibreren of veroorzaken die vibraties een dipoolmoment?
in onze cursus staat letterlijk:
"2-atomige moleculen: permanente dipool vereist voor IR-absorptie
meeratomige moleculen: Trilling moet dipool veroorzaken of verandering van dipoolmoment"

Alvast bedankt

P.S.: en alle studenten heel veel moed en succes met de examens!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2005 - 11:15

Elke combinatie van twee atomen kan trillen. Maar alleen als er een dipool is kun je die trilling zien door een IR absorptie. Sterke dipolen hebben volgens mij ook een sterkere absorptie tot gevolg.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 14:29

Als extra aanvulling. Met IR-absorptie spectroscopie kun je alleen de a-symmetrische vibraties meten. Een symmetrische vibratrie geeft namelijk geen verandering van het dipoolmoment en een assymetrische vibratie wel. Als je de symmetrische vibraties wil meten dan kun je gebruik maken van Raman spectroscopie.

Hopelijk iets duidelijker. (Een dipool(moment) zit namelijk niet echt in een trilling/binding maar in het molecuul) ;)

Grtz Bas

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 15:19

die ramann spectroscopie wordt dat eigenlijk veel gebruikt?
wij hebben er maar een klein stukje over gezien dus lijkt me niet zo veelgebruikt

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 15:28

Volgens mij wordt raman veel op universiteiten gebruikt etc. Het is allemaal wat lastiger en minder gevoelig als IR. Als je je probleem kan oplossen met IR lijkt het me dat je voor IR gaat (corrigeer me als het niet goed is). Bij IR spectroscopie kan water nogal eens voor wat problemen zorgen (zeer sterk IR absorberend). Dus als je wilt meten in oplossingen kan raman nog wel eens een uitkomst bieden. Raman heeft bijna geen hinder van water (matige raman absorbtie).

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 16:11

Wat Bas zegt komt toch niet helemaal overeen met wat wij gezien hebben. Wij hebben wel symmetrische rek- en buigingsvibraties gezien die IR-actief zijn. Een voorbeeld bij ons van een symmetrische rekvibratie die wel IR-actief is, is de molecule R-NH2 , maar echt goed waarom begrijp ik toch niet hoor.

In ieder geval allemaal al bedankt voor de hulp

groetjes

stef.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 16:19

die vibraties zijn niet symmetrische
er zijn verschillende richtingen waarin de protonen kunnen draaien en rekken
en die zorgen voor de verschillende opnames

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 16:48

ja Bas zal vast wel gelijk hebben hoor!! Er staan inderdaad pijltjes getekend op de figuur bij de protonen.
Kan er me trouwens iemand vertellen wat inductie is in de chemie? Inductie hebben we wel gezien in de fysica (elektrische fenomenen), maar hier is inductie een van de factoren die het golfgetal beÔnvloeden (bij IR-absorptie). we hebben twee voorbeelden gekregen en bij het eerste heb je geen inductie (zodat mesomerie mogelijk is) terwijl je in het tweede wel inductie hebt en daar is mesomerie dan niet mogelijk.

voorbeeld 1: CH3-CO-CH3

voorbeeld 2: CH3-CO-Cl

Het O-atoom staat dubbel gebonden op het tweede C-atoom en bij het eerste voorbeeld is mesomerie mogelijk door de elektronen van de dubbele binding op het O-atoom te zetten (waardoor dit een negatieve lading krijgt). Dit is blijkbaar niet mogelijk in het tweede geval. Komt dit doordat het Cl-atoom meer trekt aan de elektronen uit die dubbele C-O binding en niet teolaat dat deze elektronen enkel op het O-atoom komen te zitten?

Groetjes

Stef.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 17:27

Chloor is ook erg elektronegatief en trekt dus ook elektronen van de omliggende bindingen sterk naar zich toe (3.16)
Zuurstof heeft dan weer een elektronegativiteit van 3.44
maar er is een duidelijk verschil tussen een methylgroep en een chlooratoom in elektronegativiteit

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 25 mei 2005 - 18:50

die ramann spectroscopie wordt dat eigenlijk veel gebruikt?
wij hebben er maar een klein stukje over gezien dus lijkt me niet zo veelgebruikt

Auww ;)

Geloof me: Raman wordt nog best veel gebruikt (en ik weet dat, want ik doe Raman in mijn promotie :)). Inderdaad, het kan lastiger zijn om te doen dan IR, maar aan de andere kant heb je veel minder monstervoorbereiding nodig, water geeft geen problemen (ligt wel een klein beetje aan het gebied waarin je meet) en over het algemeen is Raman net iets molecuulspecifieker dan absorptie.

Het is allemaal wat lastiger en minder gevoelig als IR. Als je je probleem kan oplossen met IR lijkt het me dat je voor IR gaat (corrigeer me als het niet goed is).

Minder gevoelig? Dat is erg verschillend en analiet-afhankelijk.
Je hebt wel een iets andere opstelling nodig, en dat maakt het wel wat anders: zonder laser gaat Raman je niet lukken.

* Beryllium sluit nu zijn Raman-promotiepraatje af * 8-[
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2005 - 21:19

Ik wil nog even op dat "symmetrische trilling" terugkomen. Als men het in een IR spectrum over een symmetrische trilling heeft is dat iets heel anders dan de symmetrie die de IR absorptie verbiedt!

In een CH2 groep zitten 2 C-H bindingen. Deze bindingen zijn identiek of bijna identiek in hun sterkte, en dus in hun rek-vibratiefrequentie. Een belangrijke eigenschap van vibraties is dan dat die twee gaan koppelen: ze gaan elkaar beÔnvloeden. Je krijgt in plaats van twee vibraties van elk een C-H binding twee totaal andere vibraties: eentje waarbij de C-H allebei tegelijk langer en korter worden, en een andere waarbij de trilling van de twee C-H in tegenfase is. De eerste heet de "symmetrische" vibratie van de CH2. De frequenties van deze twee gecombineerde vibraties liggen wat boven en wat onder de individueel verwachte C-H rek frequentie.

Hetzelfde verhaal gaat op voor buiging.

Als je in veel detail kijkt dan zijn alle vibraties die in IR spectroscopie te zien zijn lineaire combinaties van alle bindingsvibraties, en geen individuele bindingen. Voor veel bindingen geldt echter wel dat ze zo'n belangrijke contributie aan ťťn vibratie hebben, en zo weinig aan andere vibraties, dat die bepaalde vibratie wordt toegewezen aan die ene binding.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures