Springen naar inhoud

[scheikunde] Hoe werkt een coldpack?

• Log in om te kunnen reageren

Loes_CF

Loes_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 14:48

Hallo allemaal..

Wij snappen de zoekmachine van dit chemieforum niet..
Kan iemand ons hier in dit topic alsjeblieft helpen en uitleggen hoe een coldpack werkt? ;)
Hoezo wordt dit koud wanneer je ammoniumnitraat en water mengt?
en nog een laatste vraag.
Is deze reactie endotherm of exotherm?

Dankuwel :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 15:07

ik weet niet waar jullie het over hebben
maar als het koud wordt, neemt het warmte op en is de reactie dus endotherm

Leftar

Leftar

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 15:09

Ik ben op school met een soortgelijk onderzoek bezig. Ik ben aan het onderzoek welk deeltje van NH4NO3 er voor zorgt dat het water afkoelt, en waarom. Ik heb dit onderzocht door eerst ammoniumchloride met water te later reageren, dit mengsel koelde af, en toen natriumnitraat met water, en dit mengsel koelde ook af. Na het een en anders opgezocht te hebben ben ik erachter gekomen dat het de Na in natriumnitraat is die ervoor zorgt dat de reactie endotherm is.

Jorim: De report knop is NIET bedoelt om reactie te plaatsen, maar om misdragingen te rapporteren! Maar ik heb het even gefixt ;)

Veranderd door Jorim, 25 mei 2005 - 15:22

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 25 mei 2005 - 15:19

Wij snappen de zoekmachine van dit chemieforum niet..

Je gaat naar de zoekmachine typt in coldpack en je drukt op zoek nu. Wat is daar precies ingewikkeld aan ??
Eventueel druk je op de knop simpele modus en dan krijg je deze versie zonder alle extra's voor jullie misschien handiger 8-[ ;)

Resultaten:
Werking coldpack
Herbruikbaar coldpack
Profielwerkstuk -> coldpack

Veel plezier en succes ermee! :)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2005 - 15:27

Ik ben op school met een soortgelijk onderzoek bezig. Ik ben aan het onderzoek welk deeltje van NH4NO3 er voor zorgt dat het water afkoelt, en waarom. Ik heb dit onderzocht door eerst ammoniumchloride met water te later reageren, dit mengsel koelde af, en toen natriumnitraat met water, en dit mengsel koelde ook af. Na het een en anders opgezocht te hebben ben ik erachter gekomen dat het de Na in natriumnitraat is die ervoor zorgt dat de reactie endotherm is.

Jorim: De report knop is NIET bedoelt om reactie te plaatsen, maar om misdragingen te rapporteren! Maar ik heb het even gefixt ;)

Ehm dit klopt dus niet: elke oplossingsreactie zorgt voor een afkoeling: er is nl energie nodig om de ionbinding te breken :)

-0meb0dy

-0meb0dy

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 16:32

Een coldpack word idd koud door een endothermische reactie.

Kijk maar eens naar de oplossings enthalpie.

FsWd: NaOH word ver van koud bij het oplossen ;), maar er is idd energie nodig voor het breken van een ion binding.

Veranderd door $0meb0dy, 25 mei 2005 - 16:34

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures