Springen naar inhoud

Vet/ester maken

• Log in om te kunnen reageren

Pepijn_CF

Pepijn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 16:34

Hee,

ik moet voor morgen voor mijn scheikunde po een vet maken uit olie-zuur en glycerol(1,2,3-propaantriol). Als katalysator hebben we zwavelzuur. Heeft iemand een reecept hiervoor met hoe en wat of weet iemand waar ik dit kan vinden?

Alvast heel erg bedankt,

pepijn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2005 - 16:42

Wat is je oliezuur precies? Anders kun je beginnen met methaanzuur tot weet ik veel wat voor zuur

Pepijn_CF

Pepijn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 16:50

olie-zuur is C17H33COOH, dat is het enige zuur wat we tot onze beschikking hebben

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 25 mei 2005 - 18:51

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 17:28

oliezuur?
een vetzuur zul je bedoelen

je werkt dus met stearinezuur
dat is een verzadigd vetzuur

wat zoek je precies een reactieschema of een handleiding hoe maak ik een vet?

Geplaatste afbeelding

Veranderd door Dante, 25 mei 2005 - 17:38

Pepijn_CF

Pepijn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 17:41

Ik zoek een handleiding '' hoe maak ik een vet'' met gewoon de verhoudingen en hoe en wat. En oliezuur is een vetzuur die ik daarvoor moet gebruiken.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 17:44

ow ja natuurlijk
oliezuur is een onverzadigde vorm van stearinezuur
sorry daarvoor
omega 6 of 9 denkik

ik denk dat je gewoon ongeveer 3 keer zoveel mol oliezuur als mol glycerol moet gebruiken
en enkele druppeltjes zwavelzuur zorgen voor de reactie denkik

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 18:01

Een ester maken is niet zo moeilijk. Je voegt zuur (oliezuur) bij je alcohol (glycerol) en je verwarmt de boel, dat laat je een tijdje staan bij een bepaalde temperatuur en klaar. Omdat de reactie 1 op 3 is, gebruik je 3 keer zoveel oliezuur.

Maar het reactiemechanisme is erg ingewikkeld en bij een verestering heb je te maken met veel evenwichten. Om die evenwichten naar 1 kant te sturen (zodat je opbrengst hoger wordt), zorg je er voor dat 1 van je beginstoffen in overmaat aanwezig is. Ik zou de oliezuur in overmaat toevoegen. Dan weet je tenminste zeker dat je glycerol krijgt met daaraan 3 vetzuren.

Let er wel op dat je niet teveel zwavelzuur toevoegt en gebruik ook geen geconcentreerde zwavelzuur.

Je doet je stofjes dus in een rondbodem kolf (overmaat zuur). Daar zet een bolkoeler op. Oliebad of mantel eronder en refluxen maar.

Veranderd door Roytje, 25 mei 2005 - 18:02

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2005 - 18:22

Een ester maken is niet zo moeilijk. Je voegt zuur (oliezuur) bij je alcohol (glycerol) en je verwarmt de boel, dat laat je een tijdje staan bij een bepaalde temperatuur en klaar. Omdat de reactie 1 op 3 is, gebruik je 3 keer zoveel oliezuur.

Maar het reactiemechanisme is erg ingewikkeld en bij een verestering heb je te maken met veel evenwichten. Om die evenwichten naar 1 kant te sturen (zodat je opbrengst hoger wordt), zorg je er voor dat 1 van je beginstoffen in overmaat aanwezig is. Ik zou de oliezuur in overmaat toevoegen. Dan weet je tenminste zeker dat je glycerol krijgt met daaraan 3 vetzuren.

Let er wel op dat je niet teveel zwavelzuur toevoegt en gebruik ook geen geconcentreerde zwavelzuur.

Je doet je stofjes dus in een rondbodem kolf (overmaat zuur). Daar zet een bolkoeler op. Oliebad of mantel eronder en refluxen maar.

Geconcentreerd zwavelzuur mag zeker, hou het alleen op een katalytische hoeveelheid: zo'n druppel of 5.
Ik zou oliezuur idd in overmaat toevoegen: zo'n 5:1
Die evenwichten hebben te maken met de hydrolyse van water:

Alkaanzuur + alcohol -> Ester + Water, maar ook Ester + Water -> Alkaanzuur + alcohol.

Pepijn_CF

Pepijn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 19:40

oke, thnx guys

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2005 - 22:13

Wanneer je het water tijdens je reactie verwijderd (mbv azeotropische destillatie, MgSO4 of molsieve) kun je met een veel kleinere overmaat oliezuur of stoechiometrisch werken.

Ik zou de reactie in de verhouding oliezuur:glycerol 3.3:1 uitvoeren in hexaan of tolueen en mbv een Dean-Stark trap het water azeotropisch verwijderen. Met een paar druppels zwavelzuur net zo lang refluxen totdat er geen water meer vrij komt. De oplossing een paar keer wassen met bicarbonaat, drogen en indampen.

Pieter122

Pieter122

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2005 - 15:42

Wat is een Dean Stark trap ?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 september 2005 - 21:30

Dit is een Dean-Stark trap (plaatje uit ChemDraw Ultra):

Geplaatste afbeelding

Onderaan wordt de kolf met het reactiemengsel bevestigd en bovenaan een bolkoeler. Met het kraantje kun je het water wat je afdestilleerd verwijderen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures