[scheikunde] neutralisatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] neutralisatie

Hoi, ik zit met een probleem met een reactievergelijking:

De neutralisatie van dichloorpentoxide en koper(II)hydroxide.

Ik denk dat het HClO3 + CuO is, want bij H2O + CuCl komt de reactievergelijking niet uit.

Cl2O5 + Cu(OH)2 --> H2O + CuCl

Cl2O5 + Cu(OH)2 --> 2HClO3 + CuO

Welke van de 2 vergelijkingen is nu eigenlijk juist?

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 232

Re: [scheikunde] neutralisatie

Een neutralisatiereactie is de reactie waarbij een zuur en een base reageren ter vorming van een zout en H2O. Volgens mij is dan de 2e reactie onwaarschijnlijk aangezien je daar een oxide en een zuur vormt.

EDIT : De stoechiometrie van je 1e reactie klopt wel niet

Berichten: 592

Re: [scheikunde] neutralisatie

Cl heeft oxidatietrap +5

en Cu heeft +2 dus daar klopt al iets niet

Cl2O5 is erg onstabiel

Berichten: 6

Re: [scheikunde] neutralisatie

sry hoor maar ik snap eigenlijk nog altijd niet waar u naartoe wilt gaan, want nu is er geen enkel juist. wat is er dan wel juist? [!]

Berichten: 232

Re: [scheikunde] neutralisatie

Dante schreef: Cl heeft oxidatietrap +5

en Cu heeft +2 dus daar klopt al iets niet

Cl2O5 is erg onstabiel
Mss is het belagnrijk te weten of Cl2O5 wel een zuur is, het lijkt me een covalent oxide (oxide dat met water een zuur vormt)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] neutralisatie

oké heb iets nieuws:

Cl2O5 + Cu(OH)2 --> H2O + CuClO ??

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 592

Re: [scheikunde] neutralisatie

gebeurt er nu een uitwisseling van elektronen of niet?

want je oxidatietrappen veranderen

ik dacht dat je enkel de ionen wou herschikken om zo een neutralisatie te bekomen

Berichten: 232

Re: [scheikunde] neutralisatie

Daar zeg je weer zoiets Dante, als Cl2O5 inderdaad zuur is, welk ion vormt het dan? Maar over het feit dat het een redoxreactie zou zijn, welke produkten worden er dan gevormd? Gaat Cl+V over naar Cl2?

Volgens mij is dit een erg onlogische reactie om mee te beginnen: een amfoteer oxide dat reageert met een base zou normaal niets mogen geven denk ek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] neutralisatie

Is het zeker dat het om Cl2O5 gaat? In mijn boek (advanced inorganic chemistry van Cotton en Wilkinson) worden verschillende oxides van chloor beschreven: Cl2O, Cl2O3, ClO2, Cl2O4, Cl2O6 en Cl2O7. Maar niet Cl2O5....

Er stond wel dat Cl2O6 (wat eigenlijk (ClO2)+(ClO4)- is) reageert met metaal(II)zouten (M2+) tot (ClO2)M(ClO4)3

Dit kan thermisch ontleed worden tot het perchloraat van het metaal M(ClO4)2

Berichten: 6

Re: [scheikunde] neutralisatie

er stond dichloorpentoxide

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] neutralisatie

Als Cl2O6 eigenlijk een mengvorm van ClO4- en CLO2+ is, zou Cl2O5 dan een mengvorm van ClO3- en CLO2+ kunnen zijn?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] neutralisatie

ik heb het nu denk ik :

Cl2O5 + Cu(OH)2 --> H2O + Cu(ClO3)2

en ClO3 komt van HClO3 chloorzuur.

Kan dit kloppen??

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 592

Re: [scheikunde] neutralisatie

ja ziet er best wel goed uit

Reageer