Gaschromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Gaschromatografie

Heej daar,

Ik moet voor school een eindopdracht doen voor mijn practicum,

De opdracht is om de concentratie van een monster (ethanol) met behulp van de externe standaardmethode te bepalen.

Nu was ik van plan om een bekende concentratie ethanol te injecteren (bijvoorbeeld 50%) en omdat het piekoppervlak (dus ook van die 50% ethanol) liniear is met de concentratie kan ik dus door het monster te injecteren achter de concentratie van het monster komen en op die manier een kalibratielijn maken.

Heb ik het zo goed gesnapt, is dit een goeie manier om het te doen of weten jullie een betere of heb je tips.

Groeten Rick

Berichten: 592

Re: Gaschromatografie

je hebt de piekoppervlakt en de gekende concentratie

als je dan je onbekende concentratie erin doet kan je via die piekopp de conc berekenen als ik het goed voorheb

Berichten: 184

Re: Gaschromatografie

een mogelijkheid om je lineariteit te bewijzen en een nauwkeurige kallibratie te krijgen is om verschillende oplossingen met een bekende hoeveelheid ethanol te maken, b.v 0% - 10% - 20 % - 30 % - 40% - 50% hiervan bepaal je de piekoppervlaktes en daaruit maak je dan de kalibratielijn. vervolgens analyseer je je monster en kan je gaan rekenen.

Denk in het vervolg na wat voor aanhef je gebruikt

Heej daar, gebruik je toch ook niet als je een vreemde de weg vraagt.

Berichten: 857

Re: Gaschromatografie

Dit is alleen handig om een globale waarde van je ethanol te bepalen. Wanneer je de globale waarde hebt (uit een duplo) kan je daar je ijklijn op aanpassen.

Niet eerst een kalibratielijn maken en dan je monster gaan bepalen.

Dit ivm het betrouwbaarheids interval. Je wil namelijk de monsterbepaling op het midden van de kalibratielijn hebben want daar is het betrouwbaarheidsinterval het kleinst. DUS...is de bepaling nauwkeuriger.

Het is zonde tijd dat je eerst een kalibratielijn hebt gemaakt waarna je erachter komt dat je monster op 90% van je ijklijn valt.

(Sorry Ricky...ik heb het zelfde gezegt als jij zei maar het verhaal was vooral bedoelt om het verhaal van "mmaarr" te corrigeren)

Berichten: 2.399

Re: Gaschromatografie

Je kan je monster gewoon verdunnen zodat hij netjes op de ijklijn valt (ja ook een introductie van een fout). Tevens heb je hier al een bekende concentratie (namelijk 50%), dus kan je daar gewoon je ijklijn omheen bouwen.

@jeffrybuter: Als je trouwens globaal gaat bepalen doe je dit niet in duplo lijkt mij.

Berichten: 857

Re: Gaschromatografie

Ik dacht puur voor de zekerheid.. ;)

Berichten: 5

Re: Gaschromatografie

Hopla..

Nu is het tenminste duidelijker... Nu weet ik hoe ik het aan moet pakken... Voor zover ik dat nog niet wist...

Thanks mates...

En Jeff... Hopla...

Reageer