eigen onderzoek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

eigen onderzoek

hallo,

ik moet voor microcbiologie een eigenonderzoek opzetten

en ik vind het helemaal niet erg om iets uit te gaan zoeken maar ik maar geen leuk onderwerp verzinnen.

Weet iemand een leuk product wat je kan onderzoeken?

en dat hiet liefst iets waar ook daadwerkelijk iets op groeit.

(ik mis het spreekwoordelijke ''duwtje in de goede richting'' ....)

met vriendelijke groet,

Deringmeester

Berichten: 37

Re: eigen onderzoek

- ik heb tijdens microbiologie een keer een onbekend monster gekregen

Het onderzoek hieraan was om uit te zoeken welke bacterien hier allemaal in leefden door ze steeds te isoleren en door te enten. Met de einduitkomst kon je dan weer iets halen uit de herkomst van het onbekende monster (waar de bapaalde bacterieen in voorkomen)

- Ook heb ik een keer moeten kijken naar hoe lang gehakt uit de koelkast mag liggen voordat het niet meer gebruikt mag worden door de vele bacterieen.

- Verschillende watermonsters filtreren en deze bekijken mbt zuiverheid en gezondheid

weet niet of je er iets aan hebt of dat je er iets uit kunt halen?

Ik heb zelf toen der tijd de onderzoekjes al zeer leerzaam en leuk ervaren

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: eigen onderzoek

Je kunt heel veel met bacteriën en schimmels.

Je kunt de schadelijke bacteriën analyse doen. Dan kijk je bijvoorbeeld naar voedselbederf of sammonella in eieren.

Je kunt ook naar de functionaliteit van de bacterie kijken zoals in yoghurt of kaas(schimmels).

Je kunt ook nog op het biologische vlak kijken zoals analyse van water bodem of lucht.

Tevens kun je zelf nog met bacteriën spelen zoals een bacterie pencilline resistent maken doormiddel van plamide isolatie.

Zo zie je maar weer genoeg opties. ;) kijk natuurlijk hier ook ff op.

MvG Ron

Berichten: 2

Re: eigen onderzoek

Er bestaat de mogelijkheid om met fieldtesten de activiteit van specifieke bacterieen in water zichtbaar te maken.

Zie www.biobart.nl

Met een biobart maak je nl de reactie zichtbaar van actieve bacterieen.

jan

Berichten: 2

Re: eigen onderzoek

bedankt voor de hulp/ideeen.

Maar ik heb er voor gekozen om filet amrican 6 dagen uit de koeling te laten staan en dat te gaan onderzoeken of dit schadelijk is.

de leraar vond het wel een leuk idee.

hij had alleen wat problemen met mijn verdunningen:

ik wil de PCA inzetten op -6 -7 en -8

maar ik denk nu idd dat ik ze wat lagger inzet. met de -6 als middelste plaat.

Berichten: 27

Re: eigen onderzoek

Het mesofiel aeroob koloniegetal voor gesneden niet gefermenteerde producten is < 1.000.000.

Bij een spreidplaat zou je telbare plaat dus liggen bij de derde verdunning. Maar dit is als het product nog goed is. Dus jouw verdunning van 6, 7 en 8 klink een beetje aan de hoge kant.

Maar waarom zet je niet gewoon alle verduningen in tot de 8, dat is maar een paar minuten extra werk ;) ? Zonder goede referentiewaarde is het erg moeilijk inschatten.

Hopelijk kan je hier iets mee.

Reageer