RP-hplc C18 kolom en geprotoneerde component

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 50

RP-hplc C18 kolom en geprotoneerde component

Echinacoside heeft 12 OH- groepen (voor de struktuur van echinacoside ga naar de organische forumvragen. ik krijg het namlijk niet hierop).

Door toevoeging van fosforzuur aan het eluens worden de OH-groepen geprotoneerd.

Hoe is de interactie tussen de C18 bevattende adsorbens en de geprotoneerde echinacoside?

Groetjes,

Jane

Berichten: 2.399

Re: RP-hplc C18 kolom en geprotoneerde component

Ik ben lui, dus je zult het zelf even exact uit moeten zoeken. Een C18 kolom gebruik je bij ongeveer 6 tot 12 C atomen per functionele groep. Heb je er minder gebruik je een C kolom, heb je er meer dan ga je wat kracht inleveren met bijvoorbeeld een C8 kolom. Bij 12C atomen per functionele groep (gemiddelde uitrekenen) heb je dus een hoge modifier concentratie nodig om het er af te krijgen (80 a 90%) en in de buurt van de 6 C atomen volstaat 10% ongeveer.

Dit zijn trouwens gewoon vuistregeltjes, dus wat bijschaven zal waarschijnlijk wel nodig zijn

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: RP-hplc C18 kolom en geprotoneerde component

Dit zijn trouwens gewoon vuistregeltjes, dus wat bijschaven zal waarschijnlijk wel nodig zijn
Tijd om je luiheid even aan de kant te zetten en ons te voorzien van een mooi overzichtje van die vuistregels aangezien je die op het HLO, volgens mij, niet krijgt. :) iig niet mooi overzichtelijk 8-[

Dat kan je eventueel doen in het documentatieforum. Alleen als je er zin in hebt hoor ;)

Berichten: 2.399

Re: RP-hplc C18 kolom en geprotoneerde component

Er staat daar inderdaad nog niets over HPLC. Ik wil daar best een opzetje voor maken, aangezien ik de laatste tijd gemerkt heb dat veel mensen problemen hebben met het kiezen van goede kolommen, eluens en buffers.

Berichten: 50

Re: RP-hplc C18 kolom en geprotoneerde component

Halllo napoleon1981,
Ik ben lui, dus je zult het zelf even exact uit moeten zoeken
Dit zijn trouwens gewoon vuistregeltjes, dus wat bijschaven zal waarschijnlijk wel nodig zijn
Wil jij het alsjeblieft voor mij exact uitzoeken ;) ?

Ik heb deze info nodig.

Het heeft namelijk met mijn afstudeerproject te maken.

Groetjes,

Jane

Berichten: 2.399

Re: RP-hplc C18 kolom en geprotoneerde component

De regels klopten, ik bedoelde met zelf doen het tellen van het aantal C atomen en functionelegroepen in je molecuul. Vervolgens deel je het aantal C atomen door je aantal functionele groepen, en dan heb je het aantal C atomen per functionele groep. Dat moet je lukken (je molecuul was me net ff tegroot) ;)

Berichten: 50

Re: RP-hplc C18 kolom en geprotoneerde component

ok, het is me duidelijk.

thanks ;)

Berichten: 1.122

Re: RP-hplc C18 kolom en geprotoneerde component

Om het even leuk op een rijtje te zetten; (Normaal ben ik lui maar heb net een perfekt tentamen gemaakt dus.....voor deze ene keer ;) )

Afbeelding

Als er iets niet aan klopt dan hoor ik het graag Afbeelding

Grtz Bas

Berichten: 50

Re: RP-hplc C18 kolom en geprotoneerde component

Wat ik wil weten is door wat voor 'krachten' vindt er retentie plaats?

Dus de 'krachten' tussen de C18 groepen en de negatief geladen zuurstoffen.

Berichten: 2.399

Re: RP-hplc C18 kolom en geprotoneerde component

Er is geen interactie tussen een geladen deeltje en een C18 kolom. Je wilt je analiet daarom ook altijd in de ongeladen vorm hebben.

Reageer