celluloid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 76

celluloid

halo,

tegen morgenavond zou ik celluloid moeten hebben,

via schietkatoen+ethanol+kamfer.

heb ook ergens gelezne dat het zo ook gaat: schietkatoen+ethanol+ether

weet er iemand wat de beste manier is om celluloid uit schietkatoen te maken? en welke verhoudingen van welke stoffen ik hiervoor nodig heb?

thx

Berichten: 592

Re: celluloid

hoe zien die stoffen eruit

en welke stof wil je krijgen

heb je mss figuren ofzo die je kan laten zien

het gaat hier waarschijnlijk om een polymerisatiereactie hé?

Berichten: 76

Re: celluloid

schietkatoen : http://gamekeeper.deds.nl/images/nitrocellulose_01.jpg

kamfer : http://www.natuurlijkerwijs.com/0fa4a490.gif

de preciese formule van celluloid kank ni vinden

Berichten: 76

Re: celluloid

ik wil dus celluloid bekrijgen, das een kunststof waar men o.a. biljartballen van maakte, pingpong-balletjes...

ook in de filmindustrie werd het vaak gebruikt, maar wegens de onstabiliteit nu niet meer

Berichten: 592

Re: celluloid

eigenlijk is het dus maar een half polymeer

want cellulose is op zich al een polymeer.

Het is moeilijk om iets te zeggen over concentraties ofzo

want hoe bepaal je nu hoeveel actieve plaatsen je polymeer heeft

weet je de molecuulmassa van je nitrocellulose

Berichten: 2.746

Re: celluloid

C6H7O2(OH)3 +4 HNO3 => C6H7O2(NO3)3 + 6 H2O

C6H7O2(OH)3 +4 HNO3 => C6H7O2(OH)(NO2)2 + 4 H2O

cellulose genitreerd met salpeterzuur, twee mogelijke formules

het is oplosbaar in apolaire oplosmiddelen (ether) en kamfer waarschijnlijk ook, gewoon oplossen dus en uitdampen

Berichten: 592

Re: celluloid

zou je niet beter in een niet-brandbaar solvent werken omdat dat schietkatoen me nogal gevaarlijk lijkt. Of valt dat best mee?

Berichten: 76

Re: celluloid

heb succesvol celluloid gemaakt:)

heb het schietkatoen eerst laten weken in ether en ethanol, dan verwarmd (in warmwaterbad, anders vloog de boel de liuucht in ;) )

heb verwarmd tot de pure ether en ethanol die overschoten, verdampd waren(vooral ether maar ook ethanol hebben vrij laag kookpunt dus was ni moeilijk om te zien wann die opgedampt waren)

dan heb ik het stukje wat(van de schietkatoen) verwijderd, en bleef er een vloeistof over, dat is collodium.

da deed ik bij die collodium ,kamfer, en zinkoxide, die collodium en kamfer reageren samen, en khad celluloid. zinkoxide omt geheel te verbeteren, vaster eindproduct, werd me gezegd...

Celluloid is normaal compleet helder, als glas, mar in die van mij zittten witte dingsles en is ewa troebelig.

-Celluloid is ne thermoplaster, ist dus was omp da te laten smelten en opnieuw hard te late worden, zodat mogelijke luchtbelletjes deruit worden gefilterd?

-die zinkoxide, waarvoor kan da echt goe zijn?(hebt gevoel da da niks uitmaakt, entgeheel enkel troebel maakt.)

Jorim: Een klein beetje letten op je spelling en zinsbouw is beslist geen zonde. Doe dat even de volgende keer svp

Reageer