Springen naar inhoud

Absorptiemaximum

• Log in om te kunnen reageren

sfekky_CF

sfekky_CF

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2005 - 16:51

Hoi allemaal,

Weet iemand rond welke golflengte de absorptiemaximum van (rood-)oranje vloeistoffen ligt?
Aan de hand van de kleur moeten we het 'te verwachte absorptiemaximun' opzoeken. Onze stof is methymoranje in zuur midden (rood-oranje kleur) en ik kan niks op google vinden ...

Alvast bedankt !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2005 - 17:35

Een rood-oranje stof, dat wil zeggen dat alle licht behalve oranje en rood door de stof worden geabsorbeerd.

Door op te zoeken welke golflengten dat overige (dus geabsorbeerde) licht heeft zou je een goede gok kunnen doen!? Probeer eens?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 mei 2005 - 18:10

Een rood-oranje stof, dat wil zeggen dat alle licht behalve oranje en rood door de stof worden geabsorbeerd.

Dat is ťťn van de twee opties: het kan ook zijn dat het juist alle kleuren doorlaat in plaats van de complementaire kleuren van ornaje/rood (in dit geval dus absorptie van groen/blauw).

Dat lijkt me in het geval van moleculaire absortpie ook de meest logische variant, trouwens.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2005 - 18:45

Dat zegt rwwh toch? Geplaatste afbeelding

Veranderd door FsWd, 27 mei 2005 - 18:45

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2005 - 19:07

Er is wel een verschil tussen de twee, maar ik zou dat eerder zoeken bij een stof die groen is. Een groene stof zou in mijn formulering zowel rood/oranje als blauw moeten absorberen. En dat is niet erg waarschijnlijk. In dit geval is de complementaire kleur ongeveer hetzelfde als de "rest van de regenboog"; de laatste definitie is alleen "breder".

Veranderd door rwwh, 27 mei 2005 - 19:08

sfekky_CF

sfekky_CF

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2005 - 08:52

Bedankt allemaal !

Voor wie het graag moest willen weten, de precieze golflengte was 508,0 nm

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 29 mei 2005 - 12:49

Voor wie het graag moest willen weten, de precieze golflengte was 508,0 nm

Da's dus absorptie van blauw tegen het groen aan ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures