DNA

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 63

DNA

Weet iemand waarom DNA "smelt" ?

groetjes Peggy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: DNA

Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat de dubbele, gehybridiseerde structuur zich splitst in 2 enkele strengen. Afhankelijk van het percentage TA/CG paren gebeurt dit bij een lagere (veel TA) of iets hogere (meer GC) temperatuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: DNA

Waarom smelt DNA omdat het een eigenschap is van de stof net als andere stoffen bij bepaalde temperatuur. Het is enorm belangrijk voor DNA onderzoek want hierdoor bepaal je de primers op het genoom.

Als je wat meer wilt weten over "melting temperature" wat essentieel van belang is bij vele moleculaire biologische technieken dan moet je het ff zeggen. Kijk vooral ff naar de mogelijkheden bij PCR wat gebaseerd is op dit principe. ;)

MvG Ron

Berichten: 592

Re: DNA

Als DNA smelt worden dan enkel de waterstofbindingen gebroken? of gebeurt er nog meer?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: DNA

Als DNA smelt worden dan enkel de waterstofbindingen gebroken? of gebeurt er nog meer?
Ik zou zeggen de waterstofbruggen tussen de twee strengen worden verbroken. Er komen natuurlijk andere waterstofbruggen met water voor in de plaats.

Als je perse een "waarom" wilt weten: de entropie/wanorde neemt toe door dit "smelten". En volgens ΔG = ΔH - TΔS wordt de entropie bij hogere temperatuur belangrijker.

Berichten: 592

Re: DNA

ja natuurlijk waterstofbruggen

waar zat ik met mijn gedachten

allemaal de schuld van dat veel te warme weer, en ik moet studeren ;)

Reageer