vijver

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 27

vijver

Beste forum lezer,

Ik kreeg een tip van een man om (groene) algen uit mijn water te halen, omdat ik veel (groene) algen in het water heb en het er graag eruit wil halen.

TIP:

Pak een zak houtskool en maal dit fijn doe dit in een glasgordijn en stop het bij je waterfilter. (Dit zou moeten helpen volgens de man hij durfde er uit te drinken).

Is dit waar?

met vriendelijke groeten,

T.S

Berichten: 1.122

Re: vijver

Ik kan mij indenken dat de kool als actieve-kool werkt en dus de verontreinigingen, inclusief de algen, hier aan adsorberen..... Wel vaak de kool vervangen want zeker in het geval van algen denk ik dat de kool anders snel 'verzadigd' is.

Grtz Bas

edit: én, hoe fijner je de kool maalt hoe groter het actieve oppevlak wordt en je dus langer de kool kan gebruiken!

Berichten: 2.399

Re: vijver

In de waterzuivering maken ze ook gebruik van koolstof filters. Ik zou het gewoon eens proberen. Maar bedenk je wel dat aktieve kool geen wondermiddel is ofzo. Er adsorbeerd veel aan, maar ook veel niet ;) (al is dat voor een aquarium niet zo belangrijk). Dus drinken lijkt me niet zo verstandig, helder water is niet per definitie schoon!

Berichten: 251

Re: vijver

ik zou wel héééééél graag een deel van je algen willen hebben, is dat te realiseren ??????

Berichten: 37

Re: vijver

vraagje: kun je op deze manier ook de draadalgen uit je vijver halen?

en zo nee weet iemand hoe je dit wel kunt doen?

Berichten: 27

Re: vijver

jack waar woon je?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: vijver

De beste manier is voorkomen van ontstaan van algen dus zorgen voor een voedselarm milieu en geen zonlicht.

Dus geen vissenvoer laten ophopen; dood plantenmateriaal verwijderen, drijfplanten die de zon in het water tegenhouden.

Actieve-kool(houtskool is al helemaal niet geactiveerd) haalt geen voedingsstoffen uit het water dus onzin.

Berichten: 62

Re: vijver

ik zou wel héééééél graag een deel van je algen willen hebben, is dat te realiseren ??????
Dit is zeer eenvoudig zelf te realiseren: Ga naar een vijver, doe een paar 100ml in een flas, voeg tot ongeveer 50mM fosfaat toe, zet de pH op 7, en voeg daarbij iets van 50mM KNO3 toe. Als je een magneetroerder hebt zou ik die gebruiken, zo niet dan maakt dat niet zoveel uit.

Nu de fles gewoon in het zonlicht zetten en zien wat er van komt, de algen komen vanzelf, wees niet bang...

Berichten: 27

Re: vijver

hoe kan ik van houtskool actieve kool maken of gaat dat niet??

grtz thuur

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vijver

Snakeman schreef: hoe kan ik van houtskool actieve kool maken of gaat dat niet??

grtz thuur
Het dichtst bij kun je komen door je eigen recept te volgen: poeder het fijn. Meer kun je niet doen. Het totale oppervlak zal daardoor geen honderden vierkante meters per gram worden....

Je kunt natuurlijk ook bij een tuincentrum speciale vijverfilters halen en advies van professionals krijgen. Dit stel chemici op het forum is geen tuinprofessionals....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vijver

Dit stel chemici op het forum is geen tuinprofessionals....
Geen tuinprofessional, maar ik weet wel wat van aquaria en daardoor is het filtersysteem van een vijver niet geheel onbekend voor me.

Wat je kan doen i.p.v. houtskool: ga naar de dierenwinkel en koop een doosje aktieve filterkool. Dit is wel fijn poeder, dat kan je niet zo in je filter doen; ik gebruik daar een (mja...) panty voor met een knoop erin, anders wordt je water zwart.

Wat ook kan: koop een koolspons (een gewone filterspons maar dan met een oppervlak van aktieve kool). Je hebt ze bijv. van Jewel (kosten geloof ik €15 per twee stuks, ik zou voor een vijver er wel een stuk of twee gebruiken). Dat is een heel handige oplossing want die kan je in het filter doen, werkt goed en is snel weer te verschonen.

Succes!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vijver

Beryllium schreef: Geen tuinprofessional, maar ik weet wel wat van aquaria en daardoor is het filtersysteem van een vijver niet geheel onbekend voor me.
Alleen zit er in een tuinvijver een orde van grootte meer water dan in een aquarium, en valt er 2 ordes van grootte meer licht op. Ik kan me voorstellen dat de algenproblematiek een orde van grootte meer is, en die actieve aquariumfilterkool is ook niet gratis, lijkt me.....

Snakeman: heb je een professionele oplossing geprobeerd? Of is die ook te duur?

Berichten: 1.153

Re: vijver

bij tuincentra etc kan je "algweg" krijgen Dat zijn van die potjes die je in je vijver moet legen. De algen gaan daan samenklonteren en dat kan je dan weer uit je vijver scheppen. Hiermee heb je een tijdelijke oplossing. Een paar weekjes later komt alles weer terug. Om dit te voorkomen moet je 1. zuurstof in je vijver krijgen, 2 vuil verwijderen 3. algeters in je vijver uitzetten.

Wil je meer info, dit is nl. geen chemisch onderwerp, ga dan eens naar tuin info

Berichten: 27

Re: vijver

ik heb wel al eens een blauwe oplosing in het water gedaan het hele water word dan blauw/zwart en dat trekt langzaam weg maar ik ben bang als ik dat nu gebruik de vissen dood gaan.

Berichten: 592

Re: vijver

Welke dieren zijn dan goede algeneters, wij hebben hier een grote vijver, eigenlijk een kreek en die is ook veel te troebel

om er zuurstof in te pompen ofzo is veel te duur en andere technieken zoals filters dus ook.

Ik heb er al zoetwatermosselen in gedaan, maar dat heeft ook niet het gewenste effect

Reageer