Oese / öse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Oese /

Ik heb een nichtje van mij, die volgend jaar MLO/biochemie gaat doen, beloofd na te vragen waar ze een oese kan kopen (ik weet niet of ik het nu goed schrijf, ik bedoel zo'n houder + oogje van platina om bacterieculturen te enten op een voedingsbodem). Je kent dat wel, zij weet dat ik ook een opleiding heb gedaan waar ik veel voor in het lab sta, dus dan ben je de pineut ;)

Wie heeft enig idee waar ik zou kunnen navragen?

Dank alvast!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Oese /

Is er niet een pakket bij school wat je kan kopen?

Berichten: 740

Re: Oese /

Je schrijft het als öse (entnaald voor bacteriën)

Je zou kunnen kijken bij laboratorium leveranciers zoals Boom

(www.boomlab.nl)

Berichten: 27

Re: Oese /

De oesehouder en oeses zelf zijn te koop bij bijna ieder grote biologische materialen leverancier, te denken aan omnilabo, boom en fisher/emergo.

Het probleem echter waar jij tegen aan loopt is dat de minimumafname voor osehouders 10 is maar voor oesedraad ongeveer 100.

Dit komt dus neer op 50 euro voor de oesehouders en 50 euro voor de oesedraad.

Verder heb je nog verschil in kwaliteit van het draad. Als jij zoals hierboven vermeld een platina(legering) draad wil hebben dan moet je rekenen op zo'n 250 euro per meter.

Op scholen worden alleen maar ijzer legeringen gebruikt.

Het beste wat je kan doen is om aan iemand in je omgeving te vragen die op een school werkt waar ze oeses gebruiken of je er een voor een prikkie over kan nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oese /

Is er niet een pakket bij school wat je kan kopen?
Goede vraag, ik neem aan van niet anders zou ze me hier niet om gevraagd hebben. Maar ik zal dit nog wel even extra controleren.

Voor de rest: bedankt voor alle tips tot zover! Ik dacht al dat afname van 1 exemplaar niet echt haalbaar kn zijn, maar ik ga iig even rondkijken op alle genoemde sites.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Oese /

Ik heb nog minstens 1 pakje steriele plastic Ose's, aan een kant een ose 1uL en aan de andere kant een naald. Wordt oa in klinische lab's gebruikt

Reageer