Springen naar inhoud

slijpwerk NS

• Log in om te kunnen reageren

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2005 - 15:46

wie, o wie heeft er veel ervaring met opstellingen met slijpwerk ??? ik had hierover graag een beetje inside-info gehad wat betreft volgende zaken :
- wat is de meest gangbare verbinding ? (ik dacht 24/29)
- heb je echt behoefte aan teflon tussenhulzen en/of verbindingsklemmen ?
- ik kan stopflessen krijgen met ingeslepen stop - echter NIET NS (deze zijn aanzienlijk goedkoper) is het aan te raden toch chem-potten te kopen met NS ???

met dank

jack

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Taaie-neuskoek

Taaie-neuskoek

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2005 - 19:21

Teflon tussenstukken kunnen vervangen worden door telfontape, te koop bij bouwmarkten etc... Verder zijn die, als je niet onder vaccuum werkt, of met < 70%HNO3 ook niet heel erg hard nodig.
NS 24/29 is IIRC de meeste gebruikte maat is ja..

Of je potten met slijpstukken nodig hebt hangt 100% af van wat je in die potten stopt. Als je er 65% oleum in wilt bewaren zou ik slijpstukken aanraden, maar voor keukenzout zou ik geen penny extra uitgeven aan slijpwerk.
Hoe zuiver moet het spul blijven?, is het corrosief?, stinkt het?, dt zijn de criteria waar je naar moet kijken...

Veranderd door Taaie-neuskoek, 30 mei 2005 - 19:22

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2005 - 20:31

Niet-standaard maten sluiten de kolfjes en flesjes net zo goed af, het nadeel is alleen dat je de juiste stop bij de juiste pot moet houden omdat je er anders niets meer aan hebt. Het voordeel van NS maten is dat ze gestandaardiseerd zijn en dus uitwisselbaar. Naast NS 24 en 29 worden NS 14 en 19 ook veel gebruikt.

Teflon tussenhulzen gebruik ik nooit. Als het nodig is gebruik ik hiervoor (vacuum)vet. De klemmen zijn noodzakelijk als er druk in je opstelling opgebouwd kan worden of als je opstelling zonder klemmen uit elkaar dreigt te vallen (bijv destillatieopstelling). Voor de veiligheid is het verstandig om altijd klemmen te gebruiken.
Beter n teveel, dan n te weinig en rotzooi opruimen. ;)

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2005 - 11:23

heel erg bedankt voor deze reacties

wat die potten betreft : mijn bezoek heeft hier vrije doorkijk naar m'n labootje, dus ik hou het daar graag netjes (hm hm)..... en aangezien ik er een gewoonte van maak elke pot na openen meteen weer af te sluiten, ga ik dan maar voor het niet-NS-sysyeem

en de slijpstukken : bij het doorbladeren van een aantal catalogi leek het mij op te vallen dat je zonder moeite alles kan krijgen in 24/29 (heb ik onverhoopt toch een andere maat, dan haal ik maar een verloopstukje in huis)

en ik vergeet de teflon en ga voor de klemmen (ik werk nauwelijks met onderdruk, en dan behelp ik me maar met tape)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures