[scheikunde] infecties van contactlezen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 8

[scheikunde] infecties van contactlezen

Voor school moet ik een werkstuk maken over contactlensvloeistof. Ik heb hier al gezocht maar kon niet vinden ook niet op google welke infecties je kon krijgen door gebruik lenzenvloeistof.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ;)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

Geen! In lenzenvloeistof zitten meerdere stoffen die bacteriën doden dus door lenzenvloeistof te gebruiken voorkom je juist infecties!

Polyhexamethyleen biguanide (PHMB)

Een desinfectant tegen Acanthamoeba keratitis (een amoebe die de hoornvliesontsteking veroorzaakt).

Poloxameer

Een stof die verscheidene gram-negatieve en gram-positieve bacterien afstoot.

Boorzuur

Onsmettende werking.

Naja zie hier...

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

tja ik vond het ook al vreemd maar in het boek staat deze vraag:

Welke infecties (met veroorzakende bacteriesoort) kunnen worden veroorzaakt door lenzenvloeistoffen?

Ik kon ook al niks vinden, maar ik dacht vraag het even voor de zekerheid.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

Even voor de zekerheid. ik weet ook niet 'alles' over lenzenvloeistof, het kan natuurlijk altijd zijn dat er wel iets is waardoor het mis gaat... :)

Even wat bedrijven mailen ;)

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

In lenzenvloeistoffen zitten dan wel bacterie dodende middelen. Dit wil absoluut niet zeggen dat er geen bacterien in kunnen groeien!! Lensenvloeistof heeft een houdbaarheidsdatum omdat ze ook 'besmet' kan raken met bacterien en proteïnen (het bacterie dodende middel heeft maar een beperkte capaciteit). De houdbaarheid van de vloeistof hangt sterk samen met de manier waarop je er mee om gaat. Als je de fles altijd open laat staan of met je vingers de opening aan raakt dan raakt de fles heel erg snel besmet met bacteriën etc. Als je de lenzenvloeistof dan in je oog krijgt bij het in zetten van je lenzen dan is er een kans dat je daardoor een oogontsteking op loopt.

Wat betreft de houdbaarheid van een geopende fles vloeistof; daarover lopen de meningen nogal uit een. Volgens de hoogleraar oogheelkunde op de VU is een geopende fles maximaal één maand houdbaar, maar volgens de verpakking van de flessen vloeistof is dit veel langer, uiteenlopend van 3 tot 5 maanden....maar het is natuurlijk maar net hoe je er mee om gaat. :)

Mijn lenzenvloeistof bevat als 'werkzame bestanddeel en conserveermiddel' 0.0001% polyhexanide (een steriel gebufferde isotonische waterige oplossing......een hele mond vol ;) )

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

Dankje, Ik heb het ook maar even aan mijn leraar gevraagd en die hat het over waterstofperoxide dat dat iets kan doen en de infectie heet dan conivativia (nog wat) wist hij ook niet maar ik kon niks vinden.

*zoekt nog even door *

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

Dankje, Ik heb het ook maar even aan mijn leraar gevraagd en die hat het over waterstofperoxide dat dat iets kan doen en de infectie heet dan conivativia (nog wat) wist hij ook niet maar ik kon niks vinden.
Waterstofperoxide is ontstekingsremmend, dat wordt zelfs wel gebruikt in onstoken wonden (niet in NL denk ik ;) ), dus welke bacterie het ook is waterstofperoxide zal hem iig remmen.

Je moet natuurlijk niet je net gepoetste lenzen (met waterstofperoxide) gelijk in doen, want dat is niet zo fijn, eerst neutraliseren...

[edit]

conivativia ofzoiets leverde niks op bij mij :)

Berichten: 27

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

Er zitten inderdaad bactericide stoffen in lenzenvloeistof maar b.v. bepaalde soorten Pseudomonas kunnen daarin overleven.

Een ander voorbeeld is de acanthamoebe, een eencellige amoebeachtige die ook een oogontsteking kan veroorzaken.

Het komt niet zo vaak voor maar infecties door besmette lenzenvloeistof kan voorkomen.

ps volgens mij bedoeld je leraar conjunctivitis, (onstoken oogslijmvlies)

even zoeken met google moet voldoende zijn. ;)

Berichten: 91

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

Dus bevat lenzenvloeistof antimicrobieel of desinfecterende middel?

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

Dat stond al in post nr. 2 (30 mei 2005) van deze topic verteld ;)

Berichten: 91

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

Dat stond al in post nr. 2 (30 mei 2005) van deze topic verteld ;)
Ok

Berichten: 3

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

H2O-tje schreef: Dankje, Ik heb het ook maar even aan mijn leraar gevraagd en die hat het over waterstofperoxide dat dat iets kan doen en de infectie heet dan conivativia (nog wat) wist hij ook niet maar ik kon niks vinden.
Waterstofperoxide is ontstekingsremmend, dat wordt zelfs wel gebruikt in onstoken wonden (niet in NL denk ik :P ), dus welke bacterie het ook is waterstofperoxide zal hem iig remmen.

Je moet natuurlijk niet je net gepoetste lenzen (met waterstofperoxide) gelijk in doen, want dat is niet zo fijn, eerst neutraliseren...

[edit]

conivativia ofzoiets leverde niks op bij mij :)
Uh ik heb weleens met waterstofperoxide mogen spelen, maar het lijkt me niet zo handig om je deze rechtstreeks in je oog te zetten... ik was een deel van m'n hoornlaag kwijt (op m'n vinger) na zo'n experiment. Zit er echt waterstofperoxide in lenzenvloeistof?

OFFT: ik gebruik daglenzen, dus ik heb er denk ik niet zo'n last van. Zit er ook een houdbaarheid aan de vloeistof die daarin zit? want er staat dus geen datum op ;)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

in lenzen vloeistof kan pseudomonas voor komen en die kan je oog doen laten ontsteken in bijvoorbeeld all in one vloeistof

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] infecties van contactlezen

Letten we a.u.b. ook even op de datum voordat je op een topic reageert! Dat wa trouwens direct boven jouw reactie al aangegeven... het topic is al meer dan een jaar oud!

Verdere kicks lijken me niet nodig, dus: Topic gesloten
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten