welke raket brandstof?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 1

welke raket brandstof?

hey... ik moet voor school een raket maken voor een werkstuk ik heb geen idee welk brandstof ik hiervoor moet gebruiken...

hij moet niet te moeilijk zijn maar wel sterk.

kan iemand mij helpen ?

groeten jami

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: welke raket brandstof?

waterdruk?

Door in een omgekeerde plastic fles met water lucht te pompen heb je zo een raket.

Het zelf mengen/samenstellen van raketbrandstof om deze voor een eigengebouwde raket te gebruiken is vragen om ongelukken.....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: welke raket brandstof?

Zoek op Google naar "waterraket". Inderdaad is dat de enige veilige manier om met raketten zelf te experimenteren.

Mythbusters ( http://dsc.discovery.com/fansites/mythbust...ythbusters.html ) hebben ooit geprobeerd om met buskruit zelf een raket te maken, en die bleek uiteindelijk nauwelijks in staat zichzelf op te tillen. Deze mensen hebben jarenlange ervaring met levensgevaarlijke experimenten. Je moet echt heel zware middelen en heel gevaarlijke technieken gebruiken om met een chemische reactie zoveel druk te kunnen maken, Een waterraket kun je zo sterk maken dat hij tientallen meters hoog schiet met een enorme knal, en toch is het relatief veilig!

Berichten: 40

Re: welke raket brandstof?

een ideale brandstof is kaliumnitraat met suikerderivaten. Poedersuiker wordt gebruikt maar beter is dextrose of sorbitol, allemaal goed verkrijgbaar. Sorbitol is het beste omdat je het kunt smelten met je kaliumnitraat in een oven op ca. 150 graden, dan is de kans op ontbranding nihil. Wanneer toch ontbranding van je raketbrandstof plaatsvindt (door rondvliegende stars heb ik dat een keer gehad) zit je in de rook, een explosie is uitgesloten.

Zoek op candy propellant. Dit is minder explosief dan buskruitraketten. Men boort een gaatje in de propellant (core) om voldoende stuwing te krijgen.

zie http://www.nakka-rocketry.net/, een van de beste rocketry pagina's op het net.

Een raket maken met een stok (die er voor zorgt dat de raket omhoog gaat) is lastig met kleine diameter omdat suiker raketten relatief weinig lift hebben. Een beter alternatief is de stinger, een ronddraaiend geval zonder stok. Door de gyratie is de stinger gestabiliseerd zonder stok en heeft dus minder gewicht. De stinger is gewoon een cylinder, hoeft geen vinnen om aerodynamisch te zijn.

Hoe groter de raket hoe beter een aerodynamische raket werkt. De zelfgemaakte qassam raketten die de palestijnen afvuren zijn suiker/kaliumnitraat gebaseerd.

Berichten: 151

Re: welke raket brandstof?

KNO3/suiker werkt eigenlijk alleen in grotere raketten, voor kleinere diameters is buskruit beter.

Stingers zijn al helemaal niet iets voor een beginner denk ik, vergt redelijk wat experimenteren voordat ze recht de lucht in gaan...

Berichten: 76

Re: welke raket brandstof?

ik zou met schietkatoen werken (mijn lievelingsstof:))

4 maal zo explosief/brandbaar alss zwartbuskruit, en heel makkelijk te maken

[***recept verwijderd***]

rwwh: Geen explosieven beschrijven op het forum. Kijk de regels nog eens na.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: welke raket brandstof?

Ho, ho! Discussies over explosieven zijn niet welkom op het forum!

Chemische raketbrandstoffen zijn per definitie VEEL te gevaarlijk voor de hobbyist. De raket doet het alleen als er HEEL veel kracht wordt gemaakt, dus als de reactie heel snel verloopt. Het is een heel fijne lijn tussen een snelle reactie en een harde knal en afgerukte ledematen.

Berichten: 76

Re: welke raket brandstof?

lol, schietkatoen is naar mijn mening elemaal ni te gevaarlijk vr de hobbyist, ksit int 6de middelbaar heb da al e stuk of 10 keer gemaakt, en zwart buskruit is ni hetzelfde als gewone buskruit hé...

as we zo beginnen....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: welke raket brandstof?

Er is een groot verschil tussen het gevaar van schietkatoen zelf en het gevaar van nitreringsreacties die uit de hand kunnen lopen.

Hiernaast lijkt het mij dat iemand zonder specifieke chemische training geen weloverwogen afweging kan maken over de eventuele gevaren van chemicalien voor hobbyisten.

Berichten: 76

Re: welke raket brandstof?

hm, je zal we gelijk hebben zekers...

Berichten: 1.122

Re: welke raket brandstof?

De meest simpele en veilige manier is toch de petfles-raket :)

Oud klasgenoten van mij hebben deze op de middelbare school gemaakt bij natuurkunde. De raket kwam véééle meters hoog. Waar je het meest bij op moet passen is de stabiliteit van de raket op de grond. Zrg dat deze stevig staat en niet per ongelijk om kan vallen want anders schiet deze niet omhoog maar richting omstanders..... ;)

Neem een flinke pet fles en doe die voor ongeveer de helft vol water. Zet er een stop op met daarin een buisje waar een fietspomp op kan worden aagesloten. Fles ondersteboven zetten (in een houder) en pompen......De grote overdruk die ontstaat in de fles wordt op een gegeven moment te veel voor de stop en deze vliegt eruit. Door de overdruk spuit het water met een grote kracht uit de fles.....---> weg fles 8-[

Als je de verhouding water/lucht 'optimaliseerd' dan kom je erg hoog Afbeelding

Waarom 'de scheikunde' gebruiken als de natuurkunde ook werkt.......

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: welke raket brandstof?

Waar je het meest bij op moet passen is de stabiliteit van de raket op de grond. Zrg dat deze stevig staat en niet per ongelijk om kan vallen want anders schiet deze niet omhoog maar richting omstanders..... :)
Een dikke PVC-buis waar je de fles in zet is ook een mooi systeem, wat dan ook weer leuk is is om de buis op je schouder te leggen en iemand anders te laten pompen 8-[ . Je wordt ook minder nat met die fles in de buis :)

Ervaring ???? Ja veel ;)

Berichten: 151

Re: welke raket brandstof?

Miss een blokje droog ijs en water in de fles, hoef je ook niet te pompen... ;)

Of word de fles te koud dan?

Berichten: 243

Re: welke raket brandstof?

$0meb0dy schreef: Miss een blokje droog ijs en water in de fles, hoef je ook niet te pompen... ;)

Of word de fles te koud dan?
Klikt !

Berichten: 151

Re: welke raket brandstof?

Filmpje kende ik al, maffe lui.

Maar het gaat hier om een kurk, niet om een schroef dop dus zal het even snel mis kunnen gaan als je er nou lucht in pompt of als je er droogijs in gooit lijkt me.

Hier is nog een filmpje, waar het wel mis gaat.

Gesloten