oxidatie propanol met luchtzuurstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

oxidatie propanol met luchtzuurstof

Op het internet is de omzetting van propanol tot propaanzuur te vinden met speciale oxidators. Ik vraag mij af of deze reactie ook doorgaat door enkel propanol te verhitten en te refluxen. Misschien wat lucht door de verwarmde oplossing blazen om het proces te versnellen.

Of ben je echt gebonden aan oxidatoren zoals KMnO4 of Cr2O72-?

Kan je de KMnO4 oplossen in water en het dan toevoegen aan de propanol of moet het poeder rechtstreeks aan de propanol worden toegevoegd.

bedankt

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oxidatie propanol met luchtzuurstof

Ik denk dat je het idd moet oplossen in een zure omgeving, anders doet de juiste redoxreactie het niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: oxidatie propanol met luchtzuurstof

Propanol wordt net als ethanol langzaam geoxideerd aan de lucht tot propaanzuur. Een zure oplossing is hiervoor niet perse noodzakelijk, al versneld het het proces wel. Dit is echter geen handige methode omdat het veel te traag gaat en dus niet echt praktisch is. Misschien dat de reactie met een katalysator (bijv palladiumacetaat) nog wat versneld kan worden.

Permanganaat of dichromaat werken goed in deze oxidaties, al is het niet nodig om dusdanig sterke oxidatoren te gebruiken. Voor het toevoegen maakt het niet zoveel uit of je een oplossing of de vaste stof gebruikt. Als je het als vaste stof toevoegd moet er al wel water in het reactiemengsel zitten. Het is wel van belang dat de reactie tegen het refluxen aan zit tijdens het toevoegen omdat de reactie dan gemakkelijker in de hand te houden is.

Met waterstofperoxide of chloorbleekloog moet je propanol zeker tot het zuur kunnen oxideren. Deze reagentia zijn gemakkelijker te gebruiken en leveren minder troep.

Reageer