Mo-Fe2o3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Mo-Fe2o3

Ik heb een vraagje. Ik heb al eerder over dit onderwerp gevraagt. Ik ben er nu achter gekomen dat ferrieten --> Mo-Fe2o3 basis formule. Nu nogmaals de vraag. weet iemand een boek dat over dit onderwerp gaat. Ik kom namelijk steeds weer op sites / boeken die geen scheikunde maar natuurkund zijn. Dit is het grootste probleem waar ik tegen aan loop. het werkstuk is voor scheikunde maar de meeste iformatie is over de natuurkunde kant. Plz help me. ;) :) 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Mo-Fe2o3

Aladin geprobeerd???
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Mo-Fe2o3

het werkstuk is voor scheikunde maar de meeste iformatie is over de natuurkunde kant.
Het onderwerp zit natuurlijk ook wel op het grensvlak van beiden. Op dit grensvlak maakt het eigenlijk niet zoveel uit of je het nu natuurkunde of scheikunde noemt, dus staar je daar niet blind op. Het is vast geen probleem als er wat 'natuurkundigs' in je scheikundewerkstuk staat.

Vanuit het 'chemische' perspectief kun je over ferrieten volgens mij niet veel meer vertellen dan iets over de synthese en iets over de (kristal)struktuur.

In mijn boek Advanced Inorganic Chemistry van Cotton en Wilkinson staat iets van de volgende strekking over (de synthese van) ferrieten. Misschien heb je er wat aan.

Ferrieten zijn belangrijke magnetische materialen met octaëdrische ijzer(III) ionen (6-omringing). Voorbeelden zijn de spinel-strukturen M(II)Fe2O4, BaFe12O19, en Ba2Mn(II)2Fe12O22.

Je kunt ze maken door het verhitten van Fe2O3 met de metaalcarbonaten of vanuit suspensies van Fe(OH)2 en FeO(OH) in de aanwezigheid van de metaalionen. M2FeO4 (M = bijv. Ba) kan bijvoorbeeld als volgt gemaakt worden:

M(II)3[Fe(OH)2]6 + M(II)(OH)2 + ½ O2 -> M2FeO4 + 7 H2O (bij 800-900 °C)

[edit] scan verwijderd, tekst geplaatst

Berichten: 311

Re: Mo-Fe2o3

Ferrites synthese zou je kunnen beschouwen als anorganische chemie of struktuurchemie of zoiets. De eigenschappen van deze materialen (magnetisme e.d.) zul je wel in de natuurkundige hoek moeten zoeken.

Reageer