i.v.m. magic sand

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 76

i.v.m. magic sand

heb morge 2 uur een overmorgen 2 uur chemie labo, en heb niets mer te doen, dus dacht ik magic sand te maken...

kent iemand hier enkele hydrofobe stoffen waarmee ik het kan proberen? en hoe coaat ge da op zand?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: i.v.m. magic sand

Zolang het maar hydrofoob is een aan 'zand' kleeft is het goed, siliconenspray??? Nah zal wel een kleefboel worden dan. Ik denk dat je toch een stof chemisch moet binden aan het oppervlak. Geen idee hoe ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: i.v.m. magic sand

http://216.239.59.104/search?q=cache:g8V65SKyj0gJ:www.nmlsta.org/polymer.htm+magic+sand+coating&hl=en schreef:Magic Sand

Materials: fine white sand, Scotch-Guard water-repellent (spray), oven or Toaster Oven

Magic Sand or Mystic Sand is sand that has been treated with a colored dye and coated with finely divided hydrophobic silicon coating. Due to the coating, it can be used to form underwater towers or columns or designs, and then be removed. The sand will be completely dry. Spraying oven-dried sand one hour at 250° F with a water-repellent material such as Scotch-Guard will make a magic sand type of material.
Geen interessant experiment voor twee middagen praktijk....

Berichten: 76

Re: i.v.m. magic sand

tja, kmoet iets doen hé

Berichten: 12

Re: i.v.m. magic sand

al eens gedacht aan chromatografie ?

we hebben met de klas op het einde van het jaar chlorophylen uit gras ge-extraheerd en daarna met een gewone bladchromatografie gescheiden .

daar moet je toch al snel 2 uur mee vol krijgen en het is (was het voor mij toch) een leuk labo .

Ik zal eens zoeken of ik de procedure hier nog ergens heb liggen maar ik kan niets beloven .

Berichten: 76

Re: i.v.m. magic sand

hmnee chromatografie hebben we al veel moete doen sni echt leuk...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: i.v.m. magic sand

Ik ga ervan uit dat je ook toegang tot organische stoffen hebt hierbij: ga wat fruitesters maken. Da's altijd leuk 8-[

Berichten: 76

Re: i.v.m. magic sand

ja , dat zal ik eens doen,maar euhm, ondertussen zit ik in mijn eerste bac industrieel ingenieur, en tijd vrij hebbenw e daarniet.

en als we klaar zijn met een labo mogen we direct door, in tegenstelling tot in het secundair.

Reageer