[scheikunde] disacchariden vormen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] disacchariden vormen

hello,

er is me op school het volgende gevraagd:

Hoeveel verschillende disacchariden kunnen er gevormd worden vertrekkend van D-glucopyranose en D-fructofuranose ?

Moet ik dit oplossen door gewoon de verschillende alpha en bèta vormen van D-gluco... en D-fructo... te nemen en dan zien hoeveel verschillende eindresultaten ik vind ?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] disacchariden vormen

Lijkt me wel. En niet te gauw stoppen, want er zijn flink veel mogelijkheden!

Berichten: 3

Re: [scheikunde] disacchariden vormen

Blijkbaar zie ik iets over het hoofd, want kom maar op twee vormen uit:

alpha-D-glucopyranosyl-(1->2)-beta-D-fructofuranoside (=sucrose)

beta-D-glucopyranosyl-(1->2)-alpha-D-fructofuranoside

zijn er dan maar twee vormen of kunnen de overige -OH groepen (bij C2 en C4 van D-glucopyranose, en bij C4 van D-fructofuranose) ook glycoside bindingen vormen ?

dus bijv. dan (1->4), (2->4),...

en bestaat er ook een vorm met D-fructofuranose als eerste, dus:

alpha-D-fructofuranosyl-(2->1)-beta-D-glucopyranoside

of is dit dezelfde vorm als eerder (beta-D-glucopyranosyl-(1->2)-alpha-D-fructofuranoside ), wat ik zelf denk

alvast bedankt !!

Berichten: 592

Re: [scheikunde] disacchariden vormen

heb je het nu over fructose en glucose of zie ik dat verkeerd?

en wat denk je van 1 - 4 en 1 - 6 bindingen. Die komen ook vaak voor bij suikers

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] disacchariden vormen

Volgens mij hebben zowel fructose als glucose vrije -OH groepen op 1,2,3,4 en 6. Als we even aannemen dat we alleen onderscheid tussen α en β hoeven te maken als de halfacetaal betrokken is bij de glycoside binding, hebben we als ik snel tel 6x6=36 mogelijkheden.

In levende materie denk ik niet dat die allemaal voorkomen..... Lang niet allemaal. Maar chemisch gezien kan het zeker.

Welke het eerst genoemd wordt maakt niet uit, het gaat erom welke binding gevormd is.

Reageer