ethanol absoluut watervrij houden

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 18

ethanol absoluut watervrij houden

voor de bepaling van ethanol heb ik een gecertificeerde standaard (ethanol absoluut) in bezit deze is voor het openen zeker watervrij. Telkens als ik de fles open zal de ethanol water aantrekken en zo dus niet meer bruikbaar zijn als standaard voor de ethanol bepaling.

In ons voorschrift staat dat je de ethanol moet drogen met gedroogde CaO, dit heb ik altijd al raar gevonden omdat de ethanol hierdoor erg basich wordt (pH 10) hierdoor is de ethanol ook niet zuiver. Ook heb ik geprobeerd met moluculair seeves 4A (amströng) dit geeft een zeer heftige gas ontwikkeling is dit normaal? en wat is het voor gas? en wordt de ethanol hierdoor gedroogd?

Mischien zijn er nog andere mogelijkheden ik hoor het graag



groeten Rob

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ethanol absoluut watervrij houden

Wat is de natuurlijke neutrale pH van zuivere alcohol?

Berichten: 2.399

Re: ethanol absoluut watervrij houden

Zit je gecertificeerde standaard niet in een phail met een rubber septum er boven? Tussen de ethanol en het septum zit dan stikstof. Wanneer je gewoon met je naald door het septum prikt zal er geen lucht in je phail komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ethanol absoluut watervrij houden

Je zou kunnen proberen wat natriumdraad erin te persen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ethanol absoluut watervrij houden

Ook heb ik geprobeerd met moluculair seeves 4A (amströng) dit geeft een zeer heftige gas ontwikkeling is dit normaal? en wat is het voor gas? en wordt de ethanol hierdoor gedroogd?

Mischien zijn er nog andere mogelijkheden ik hoor het graag
Die gasontwikkeling is niet vreemd. Als er water in de molsieve gaat, moet het gas eruit. Ik vraag me ook af of ethanol niet ook door molsieve 4A wordt gebonden. Misschien kun je voor ethanol beter 3A gebruiken.

Al die andere methodes werken ook om ethanol droog te houden, maar als je gegarandeerd 100% ethanol wilt hebben zul je het elke keer vers (onder stikstof of argon) moeten destilleren (van NaOEt, CaO oid) voor gebruik.

Berichten: 18

Re: ethanol absoluut watervrij houden

Wat is de natuurlijke neutrale pH van zuivere alcohol?
ph ethanol abs is 7

Berichten: 18

Re: ethanol absoluut watervrij houden

Zit je gecertificeerde standaard niet in een phail met een rubber septum er boven? Tussen de ethanol en het septum zit dan stikstof. Wanneer je gewoon met je naald door het septum prikt zal er geen lucht in je phail komen.
nee het is een gewone kunststof fles van 200 ml.

Berichten: 18

Re: ethanol absoluut watervrij houden

DrQuico schreef:
Ook heb ik geprobeerd met moluculair seeves 4A (amströng) dit geeft een zeer heftige gas ontwikkeling is dit normaal? en wat is het voor gas? en wordt de ethanol hierdoor gedroogd?

Mischien zijn er nog andere mogelijkheden ik hoor het graag
Die gasontwikkeling is niet vreemd. Als er water in de molsieve gaat, moet het gas eruit. Ik vraag me ook af of ethanol niet ook door molsieve 4A wordt gebonden. Misschien kun je voor ethanol beter 3A gebruiken.

Al die andere methodes werken ook om ethanol droog te houden, maar als je gegarandeerd 100% ethanol wilt hebben zul je het elke keer vers (onder stikstof of argon) moeten destilleren (van NaOEt, CaO oid) voor gebruik.
er wordt gas gevormd, en niet uit de sieve verdrongen omdat ik ca 8 uur na toevoeging van de sieves de fles nog steeds moet ontgassen.

Berichten: 18

Re: ethanol absoluut watervrij houden

rob wilbrink schreef: voor de bepaling van ethanol heb ik een gecertificeerde standaard (ethanol absoluut) in bezit deze is voor het openen zeker watervrij. Telkens als ik de fles open zal de ethanol water aantrekken en zo dus niet meer bruikbaar zijn als standaard voor de ethanol bepaling.

In ons voorschrift staat dat je de ethanol moet drogen met gedroogde CaO, dit heb ik altijd al raar gevonden omdat de ethanol hierdoor erg basich wordt (pH 10) hierdoor is de ethanol ook niet zuiver. Ook heb ik geprobeerd met moluculair seeves 4A (amströng) dit geeft een zeer heftige gas ontwikkeling is dit normaal? en wat is het voor gas? en wordt de ethanol hierdoor gedroogd?

Mischien zijn er nog andere mogelijkheden ik hoor het graag



groeten Rob
zijn er geen andere stoffen te gebruiken zoals een watervrij zout wat graag kristalwater wil opnemen uit de omgeving?

suggesties?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ethanol absoluut watervrij houden

rwwh schreef: Wat is de natuurlijke neutrale pH van zuivere alcohol?
ph ethanol abs is 7
Ben ik echt de enige die zich hierover verbaast? In zuivere alcohol is een concentratie van 10-7 [H+] aanwezig?? En dito ethanolaationen?

Berichten: 592

Re: ethanol absoluut watervrij houden

rob wilbrink schreef:
rwwh schreef: Wat is de natuurlijke neutrale pH van zuivere alcohol?
ph ethanol abs is 7
Ben ik echt de enige die zich hierover verbaast? In zuivere alcohol is een concentratie van 10-7 [H+] aanwezig?? En dito ethanolaationen?
ik vind het ook raar maar kan geen schatting maken van een pH van een alcohol

ik dacht dat ethanol rond 9-10 lag (nogal logisch met je hydroxylgroepen denkik)

Berichten: 2.399

Re: ethanol absoluut watervrij houden

pKa ligt rondt de 16 van een OH groep. Wanneer deze gebonden is aan een benzeenring zakt de pKa naar 10.

De pH lijkt mij dus geen 7

Trouwens is het zure molecuul niet H3O+ en juist het water ontbreekt nu! Het deprotoneren van ethanol lijkt me in de absentie van water helemaal ongunstig.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: ethanol absoluut watervrij houden

Je zou kunnen proberen wat natriumdraad erin te persen...
:) Waarom reageert niemand op deze opmerking??? :D Natrium reageert met alcoholen onder vorming van waterstof, GEEN optie dus. MgSO4 en molzeef zijn het meest geschikt.

Waarom moet ethanol watervrij zijn? Absolute ethanol bevat ongeveer 0.05% water en is dus 99.95% zuiver. Is dat niet zuiver genoeg voor een GC-standaard? Trouwens... water wordt niet gedetecteerd door een FID. Ik zie het probleem niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ethanol absoluut watervrij houden

FsWd schreef: Je zou kunnen proberen wat natriumdraad erin te persen...
:) Waarom reageert niemand op deze opmerking??? :D Natrium reageert met alcoholen onder vorming van waterstof, GEEN optie dus. MgSO4 en molzeef zijn het meest geschikt.

Waarom moet ethanol watervrij zijn? Absolute ethanol bevat ongeveer 0.05% water en is dus 99.95% zuiver. Is dat niet zuiver genoeg voor een GC-standaard? Trouwens... water wordt niet gedetecteerd door een FID. Ik zie het probleem niet.
In een afgesloten systeem (fles) is het inderdaad niet verstandig. Het is daarentegen wel een gemakkelijke veelgebruikte manier om absolute ethanol te verkrijgen (na destillatie van de oplossing). De reactie van natrium met 96% ethanol verloopt niet bijzonder heftig en is gemakkelijk in de hand te houden, al moet je altijd alert zijn wanneer bij een reactie brandbare gassen vrijkomen.

Berichten: 18

Re: ethanol absoluut watervrij houden

Goed, ik ben niet geïnteresseerd wat de pH nu echt is van ethanol.

Ook niet in de discussie erover.

Ik wil alleen graag weten waarmee ik de ethanol het best droog kan houden.

iemand goede ideeen?

Reageer