Springen naar inhoud

QSAR

• Log in om te kunnen reageren

Paul Walbeek

Paul Walbeek

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2005 - 20:38

Wie kan mij helpen aan nederlandstalige uitleg over het onderwerp Quantitative Structure Activity relationships (QSAR).
Een aantal zaken die in de engelstalige documentatie voor mij te ingewikkeld worden behandeld zijn de begrippen Log(1/C), LC50, LD50, KD en Log KOW.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juni 2005 - 21:07

Het is niet echt mijn veld, maar ik kan wat proberen.

log(1/C) = log(1/concentratie), dit is waarschijnlijk een concentratie waarbij een bepaalde activiteit wordt waargenomen. Een stof die 10x zo aktief is heeft log(1/C) ťťn punt hoger.

LC50 = Ik denk dat dit "Lethale contentratie" is voor 50% van proefdieren/planten. Bij blootstelling aan deze concentratie gaat 50% van de individuŽn dood.

LD50 = Lethale dosis voor 50% van de individuŽn. Hetzelfde, maar in plaats van een concentratie een dosis in mg/kg lichaamsgewicht.

Die andere twee: geen idee.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 02 juni 2005 - 21:42

KD = VerdelingscoŽfficiŽnt tussen vaste fase en vloeistoffase
Log KOW = log(octanol-waterverdelingscoŽfficient)

Even googlen brengt veel extra uitleg over de begrippen die ik en Rob noemen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2005 - 22:42

De LC50 wordt gebruikt bij een omgeving, bijvoorbeeld als de lucht gecontamineerd is, en dan is de LC50 de concentratie van de contaminant waarbij 50% van de populatie sterf (hoeft dus niet direct te zijn)

De LD50 is een dosis, dus er wordt dan echt shot toegediend. Hierbij wordt echt de acute toxiteit gemonitord. De dosis wordt ook weergegeven als het aantal mg/kg lichaamsgewicht.

Paul Walbeek

Paul Walbeek

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2005 - 21:31

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures