Springen naar inhoud

Water gele kleur

• Log in om te kunnen reageren

Pharrell88_CF

Pharrell88_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2005 - 11:07

Ik heb voor school een proef gedaan waaron me wat facetten van een waterzuivering nabootsen. In het water hebben we papier, zand en kalk gedaan. Nadat we al het slib eruit hebben gefilterd enz. heeft het water een gele kleur, kan iemand mij vertellen hoe dit komt??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 03 juni 2005 - 11:34

Ik denk niet dat je al het slib eruit hebt gefilterd dan: fijne elementjes "zweven" nog in het water rond!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Pharrell88_CF

Pharrell88_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2005 - 12:54

Het is wel een gele oplossing, hoe kunnen we bepalen welke stof(fen) erin zit(ten).

dekeijzer

dekeijzer

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2005 - 15:44

Het is wel een gele oplossing, hoe kunnen we bepalen welke stof(fen) erin zit(ten).

Hoe geel is het water? En kan je er nog doorheenkijken? Als het troebel geel is zitten er zeker nog kleine stukjes verontreiniging in...

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2005 - 15:47

blijft het water in beweging?
misschien zijn het wel hele kleine kalkdeeltjes die in suspensie blijven.
Zand zou zeker moeten neerslaan

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2005 - 17:11

centrifugeren die handel !!! (weet je meteen of het een suspensie is), dan kan je event filtreren en overgaan tot een kwalitatieve analyse (een heel eenvoudig schema zou je moeten kunnen vinden op m'n oude site http://www.geocities.com/labosci)

Jorim: Linkje gemaakt.

Veranderd door Jorim, 06 juni 2005 - 11:37

chemtoa

chemtoa

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2005 - 09:46

het kan ook zijn dat de gele kleur wordt veroorzaakt door humuszuren. Dat geeft een geelkleuring maar is verder niet schadelijk. In Leeuwarden en alles wat in Friesland westelijk ligt van Leeuwarden wordt het drinkwater aangeleverd van pompstation Spannenburg. Regelmatig wordt het waterleiding bedrijf gebeld door mensen die de (witte) baduip vol laten lopen en dan ontdekken dat het water lichtgeel gekleurd is. Ze denken dan gelijk dat er wat mis is met hun water.
Dit is echter geheel onschadelijk. Lijkt alleen wat vreemd.

Veranderd door chemtoa, 06 juni 2005 - 09:46

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures