Springen naar inhoud

Complementatie

• Log in om te kunnen reageren

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2005 - 14:38

Ik heb weeral een woord in m'n cursus dat niet duidelijk verklaard is. Het heeft te maken met allelen maar verder kan ik er niets uit opmaken. Weet iemand van jullie misschien meer over het fenomeen: complementatie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juni 2005 - 18:53

De term ken ik niet, maar het kan denk ik maar 1 ding betekenen: het aanvullen van een enkele streng tot een dubbele streng door het vormen van de complementaire streng in de omgekeerde richting, zodat AT en GC paren worden gevormd.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2005 - 04:35

Het heeft meer iets met een gemuteerd gen te maken maar dat niet tot expressie komt omdat er een ander gen aanwezig is
en die dan complementatie vertonen
maar er is meer dan dat wat met als twee allelen gemuteerd zijn enzo

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juni 2005 - 06:19

Ik heb even voor je gezocht, en een paar websites gevonden waarop het wordt uitgelegd. Deze is het duidelijkste wat ik heb gezien.

Stel er is een serie van 4 reacties nodig om een bepaalde synthese te doen. Dat betekent dus 4 enzymen die essentieel zijn voor die functie. Als je nu een mutant neemt die die functie mist, kan dat komen doordat ie één van die vier enzymen mist. Je gaat op zoek naar zoveel mogelijk individuen die de functie missen, en gaat ze kruisen. Als je nu twee individuen had die elk hetzelfde enzym missen, dan mist de complete volgende generatie het enzym nog steeds, en missen nog steeds de functie. Als je twee individuen hebt gekruist die verschillende enzymen missen, dan heeft de volgende generatie dus ineens de functie terug (de twee ouders complementeren elkaar). Door verschillende kruisexperimenten kun je de originele individuen dus indelen in "complementatiegroepen": individuen die gekruist de functie niet terugbrengen zitten in dezelfde complementatiegroep (en missen hetzelfde enzym). Elk van die groepen mist een ander enzym. Dus het totaal aantal groepen dat je kunt vinden geeft aan hoeveel enzymen er bij de functie betrokken zijn.

Hoe het zit met individuën die meer dan één van de enzymen missen.... dat compliceert de zaak natuurlijk, want die zitten in meer dan één complementatiegroep..... Voor je analyse lijkt het het beste als er veel individuën zijn die slechts één missend enzym hebben.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2005 - 10:40

schitterende uitleg rwwh
echt ongelooflijk bedankt
het is me nu helemaal duidelijk :)

Veranderd door Dante, 04 juni 2005 - 10:40

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures