Springen naar inhoud

osmolaliteit

• Log in om te kunnen reageren

Gunther

Gunther

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2005 - 17:06

Hallo,

waar kan ik een exacte definitie vinden voor osmolaliteit. Niet te verwarren met osmolariteit. Misschien dat een van de bezoekers wel iets terug vindt in één of andere cursus. Voor de rest is dit allicht parate kennis?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 04 juni 2005 - 17:37

Hoi Gunther en welkom op Chemieforum.nl!

waar kan ik een exacte definitie vinden voor osmolaliteit.

Zoals je wellicht weet is (bijna) alles te vinden met Google (of een andere zoekmachine) zo ook osmolaliteit!

Eerste hit op Google
Define:osmolality op Google

Wil je meer weten of is het nog niet duidelijk, zeg het maar :)

Gunther

Gunther

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2005 - 10:20

Het lijkt me nu duidelijk wat het begrip omschrijft . Alleen ben ik niet zeker van volgende dingen:

1. Kan de osmolaliteit hetzelfde zijn als osmolariteit voor een bepaalde oplossing of mag men enkel stellen dat deze ongeveer hetzelfde zijn voor water?

2. De osmolaliteit van het bloedplasme is ongeveer 290 mOsmol/kg. Stel ik heb een geneesmiddel dat ik dien in te spuiten in de bloedbaan. Dan moet deze isotonisch zijn, opdat de actieve bestandelen zouden worden opgenomen door de bloedcellen, correct? Wat gebeurd er indien mijn oplossing hypo -en hypertonisch zijn. Welke zijn dan de gevolgen bij injectie van de medicatie. Geen opname van het actieve bestandeel?

Alvast bedankt
Gunther

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2005 - 10:26

1. aangezien voor water geldt 1L = 1kg zou ik zeggen dat het alleen voor water geldt.

2. Ik denk dat de hoeveelheid geneesmiddel die je toedient meestal wel een geringe hoeveelheid is die weinig of geen invloed heeft op de osmolariteit van je bloed. Daarbij komt nog dat het bloed goed gebufferd is, dus zolang je geen grote hoeveelheden toevoegt denk ik niet dat dit problemen zou opleveren

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2005 - 09:13

1. aangezien voor water geldt 1L = 1kg zou ik zeggen dat het alleen voor water geldt.

even uit de link van Jorim:
"Osmolaliteit is een maat voor het aantal deeltjes dat opgelost is in een vloeistof"

Dus jij, Dante, hebt het over dichtheid en niet osmolaliteit.

Terug op de vraag van Gunther:
1. Het geldt alleen voor de oplossing. Het hoeft niet hetzelfde te zijn voor water. Wanneer er wordt gesproke van De osmolaliteit, staat er meestal van een oplossing bij. Er is namelijk niet 1 osmolaliteit. Hoewel in geneeskunde vaak over de osmolaliteit van een bloed wordt gesproken als de osmolaliteit. Ik dacht dat ongeveer 35% NaCl oplossing was (moet je me niet op vastpinnen).

2. osmolaliteit is bepalend voor de vloeistof overdacht vanuit de bloedbaan naar een cel. Door verschillende waarden van de osmolaliteit in bloed en cel krijg je een vloeistof transport. Het medicijn breng je in de bloedbaan. Door de bufferende werking en overvloed aan liters bloed maakt het niet echt veel uit of het iso, hypo of hyper is. Net als Dante zegt.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juni 2005 - 09:33

Ik dacht dat ongeveer 35% NaCl oplossing was (moet je me niet op vastpinnen).

0.9%. Close.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2005 - 09:49

even uit de link van Jorim:
"Osmolaliteit is een maat voor het aantal deeltjes dat opgelost is in een vloeistof"

Dus jij, Dante, hebt het over dichtheid en niet osmolaliteit.

ik doelde hiermee op het verschil tussen osmolariteit en osmolaliteit.

dus aantal deeltjes / L
en aantal deeljes / kg

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juni 2005 - 09:55

Misschien ook hier weer een goed idee om op te schrijven wat je bedoelt, en geen raadselen te plaatsen die niemand verder helpen. Ik ben overtuigd van je goede bedoeling, maar ook ik begreep dit verkeerd!

Veranderd door rwwh, 06 juni 2005 - 09:56

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2005 - 10:05

Misschien ook hier weer een goed idee om op te schrijven wat je bedoelt, en geen raadselen te plaatsen die niemand verder helpen. Ik ben overtuigd van je goede bedoeling, maar ook ik begreep dit verkeerd!

ja ik ging er van uit dat iedereen de definities gelezen had die Jorim had gegeven

die van wikipedia
Osmolality, in biology and chemistry, is a measure of moles of solute per kg of water. (Osmolarity is similar but measures moles per litre of solvent.) Osmolality increases with dehydration and decreases with overhydration.

(ik ben toch een moeilijk persoon hé :) )

Gunther

Gunther

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2005 - 16:42

Oké bedankt.

Ik had ergens gelezen dat "de osmolariteit gelijk is aan de concentratie van de opgeloste deeltjes in een oplossing, voor deeltjes met dezelfde lading en grootte"

Begon een beetje te twijfelen aan deze definitie, maar ik denk wel dat ik nu mag besluiten dat deze definitie fout was en dat de persoon eigenlijk osmolaliteit bedoelde in zijn definitie om zich correct uit te drukken.

Verbeter mij alsnog moest ik toch nog altijd verkeerd zitten

Groet gunther

Lotte85

Lotte85

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2005 - 16:15

goeiemiddag

Ik ben juist bezig met studeren van mijn klinische chemie en de cursus is mij iets te beknopt om de begrippen osmotische druk, osmolariteit te snappen. Hopelijk kan een van jullie de verwarring wat ophelderen

Er wordt gevraagd de osmotische druk van bloed te berekenen als je weet dat fysiologisch serum (0.9g Nacl/100ml) isotoon is aan bloed.

Het enige wat ik hieruit kan berekenen is de osmolariteit volgens de formule in de cursus gegeven = molariteit . n . osmotische activiteitscoefficient.
Dan kom je 0.5785 mol/l
Maar hoe schakel iknu over naar osmotische druk?!!

Ten tweede zie ik dat hier de osmolaliteit wordt uitgedrukt in:290 mOsmol/kg.
In mijn cursus staat deze regel: osmolaliteit = molaliteit (mol/kg) . n (dissociatie) . osmotische activiteitscoefficient. Gevolg is uit deze regel de eenheid mol/kg
Mag ik dan zeggen 1 Osmol = 1 Mol

MVg

Veranderd door Lotte85, 22 november 2005 - 17:13

Yellkje

Yellkje

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2007 - 09:39

Sorry voor het ophalen van dit oeroude topic, maar ik heb een vraag die hier bij aansluit :oops:

Weet iemand wat mOsmol is?

osmol heb ik kunnen vinden:
Het aantal mol van een stof die niet in een bepaalde stof thuishoort, de veruiling dus. Voorbeeld: keukenzout (NaCl) in water. Keukenzout in water valt uiteen in Na+ en Cl-. In het water zit dan per mol NaCl 2 osmol: 1 osmol Na+ en 1 osmol Cl-.

Maar zou iemand mij dan de mOsmol uit kunnen leggen? 8-[

Veranderd door Yellkje, 13 april 2007 - 09:39

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2007 - 09:42

Wat dacht je van milli-osmol?

Yellkje

Yellkje

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2007 - 09:54

Oh **** hahaha doooom

Dankje iig :oops:

Bart100

Bart100

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2010 - 13:23

Topic is al tijdje dood, maar kan het niet laten..

Chemisch weinig toe te voegen, medisch daarentegen wel.

De osmalariteit van een geneesmiddel-oplossing doet er wel degelijk toe! Niet zozeer waar het opname in de cel betreft (dat is veel afhankelijker van o.a. lipofiliteit en bijvoorbeeld de mogelijkheid tot actief transport), wel waar het gaat om bijwerkingen! Een sterk hyperosmotische oplossing geeft subcutaan gespoten erg veel irritatie of maakt zelfs cellen kapot: cellen krimpen waardoor de celmembaan loslaat omdat water de cel wél uit kan en ionen niet zomaar. Intraveneus kan thromoboflebitits ontstaan en plasmolyse van bloedcellen. Hypo-osmotische oplossingen geven een omgekeerd probleem: doordat te veel vocht de cellen binnendringt kunnen deze kapot springen.

Hypotonie is vaak eenvoudig te corrigeren in geneesmiddeloplossingen door zout of glucose toe te voegen tot een iso-osmotische concentratie. Hypertonie is soms niet te voorkomen. Er kan dan voor gekozen worden traag te infunderen. Een andere manier, die bijvoorbeeld gebruikt wordt bij parenterale voeding (voeding via een naald in een bloedvat), is te infunderen in een grotere ader of zelfs slagader (zoals de slagader onder het sleutelbeen).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures