Aspirine en natronloog?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Aspirine en natronloog?

1. Voor een scheikundepracticum moesten we 2 APC-tabletten fijnmalen

(verhouding aspirine:paracetamol:coffeïne 5:5:1)

2. en vervolgens het poeder oplossen in 25 ml ethylacetaat.

3. Vervolgens moesten we de oplossing in een scheitrechter doen met 25 ml natronloog en de onderste laag aftappen

4. Stap 3 werd herhaald

5. De afgetapte vloeistoffen moesten we bij elkaar doen in een erlenmeyer en eerst neutraliseren met zoutzuur en vervolgens nog 5 ml geconcentreerd zoutzuur toevoegen.

6. Toen de vloeistof afkoelde kregen we een soort kristalvorming in de erlenmeyer en we moesten het geheel filtreren. Op het filtreerpapiertje bleef vervolgens acetylsalicylzuur (aspirine) over.

De vraag is welke reactie er bij stap 3 is opgetreden, en wat voor soort reactie dat was.

Ik heb al wel meerdere ideeën ontwikkeld, maar geen van allen was eigenlijk erg logisch. Is er iemand die mij kan helpen bij het oplossen van dit probleem?

Berichten: 592

Re: Aspirine en natronloog?

welke reactie?

ik denk dat er gewoon een scheiding optreedt

de lagen gaan uit elkaar

Berichten: 6

Re: Aspirine en natronloog?

Volgens onze lerares trad er bij het toevoegen van de natronloog een reactie op...

Het gaat er iig om dat de aspirine in de natronloog gaat zitten, en de paracetamol en de coffeine in de ethylacetaat blijft zitten..

volgens mij moet er dan een reactie optreden tussen de aspirine en de natronloog...

Ik dacht dat er bij stap 3 door de OH- een 2x een H~atoom van de aspirine werd afgenomen... Bij de toevoeging van zoutzuur (stap 5) zou dan vervolgend het H~atoom weer terugkomen... Is dat mogelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aspirine en natronloog?

Afbeelding

Aspirine dus

Je ziet dat er een zuurgroep bovenzit: wat denk je dat de Natriumhydroxide-oplossing met die zuurgroep doet? Kun je dan ook bepalen of de aspirine op die manier in water oplost?

Berichten: 6

Re: Aspirine en natronloog?

De OH- pakt de H+ van de zuurgroep en vormt water, vervolgens blijft de zuurgroep als COO- over, dus een ion, en het lost op in het water?

En als je vervolgens bij stap 5 weer een zuur toevoegt wordt het gewoon weer aspirine! :D

tkan niet anders...

dankjewel! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aspirine en natronloog?

Gunnar schreef: De OH- pakt de H+ van de zuurgroep en vormt water, vervolgens blijft de zuurgroep als COO- over, dus een ion, en het lost op in het water?

En als je vervolgens bij stap 5 weer een zuur toevoegt wordt het gewoon weer aspirine! :D

tkan niet anders...

dankjewel! :)
Een 100 voor gunnar Afbeelding

Berichten: 162

Re: Aspirine en natronloog?

Er is nog een reactie: de estergroep wordt in basisch milieu gehydrolyseerd en er onstaat ook nog acetaat en salicylaat (vandaar: acetyl-salicylzuur). Zuivere aspirine (acetylsalicylzuur) heeft soms een lichte azijnzuurgeur. Dus als je lang genoeg wacht en er weer zoutzuur aan zou toevoegen heb je salicylzuur en azijnzuur. De salicylzuur heeft een relatief slechte oplosbaarheid en zal bij een iets hogere concentratie gewoon neerslaan.

Berichten: 6

Re: Aspirine en natronloog?

Ik geloof niet dat onze lerares verwacht dat we dat ook weten :)

Maar toch bedankt :D

Reageer