Springen naar inhoud

madérisatie

• Log in om te kunnen reageren

StVn_CF

StVn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2005 - 13:34

Wanneer gistcellen in bier afsterven door gebrek aan voedingsstofffen, komt er een oxidatieproces op gang.
Hogere alcoholen en vetzuren worden hierbij afgebroken en vormen stoffen die een typische oude smaak geven aan het bier, de 'portosmaak'.
Nu is mijn vraag: kan iemand mij hiervan de reactievergelijking geven???
(ethanol wordt omgezet tot acetaldehyd).

Thx

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2005 - 13:38

ik denk dat er weinig reactie aan te pas komt.
de bacteriën gebruiken ethanol als voeding en oxideren het in hun metabolisme.
de precieze oxidatoren in het bacteriemetabolisme ken ik echter niet, ferredoxin is er wel eentje denkik

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2005 - 21:30

ik denk dat er weinig reactie aan te pas komt.

Dit is natuurlijk onzin. Elke chemische omzetting is een chemische reactie.

Het gaat wel degelijk om de oxidatiereactie: zoals de vragensteller al voorstelt van ethanol naar aceetaldehyde. Ik heb niet de ervaring om te bevestigen dat dit de oorzaak van de smaakverandering is, maar deze oxidatiereactie is normaal de eerste stap in de metabolisatie van ethanol, ook in het menselijk lichaam.

C2H5OH ----> CH3CH=O + 2 H+ + 2e-

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2005 - 21:32

ja maar dat bedoelde ik net
er is maar 1 reactiestap dus zoveel gebeurt er niet
en je hebt wel degelijk smaakverandering (aldehyde)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2005 - 21:41

ja maar dat bedoelde ik net
er is maar 1 reactiestap dus zoveel gebeurt er niet
en je hebt wel degelijk smaakverandering (aldehyde)

Misschien moet je proberen om wat zorgvuldiger te formuleren dan, zodat je ook schrijft wat je bedoelt. Je reactie is nu wel erg kort door de bocht. Als ik als chemicus die de reactie wel kent je antwoord niet begrijp, hoe zit het dan met de vragensteller!

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2005 - 07:11

ja je hebt gelijk
ik antwoorde zo kort omdat ik dacht dat hij een heel reactieproces verwachten met verschillende tussenstappen maar het is enkel de oxidatie die optreedt

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2005 - 08:47

Het gaat wel degelijk om de oxidatiereactie: zoals de vragensteller al voorstelt van ethanol naar aceetaldehyde. Ik heb niet de ervaring om te bevestigen dat dit de oorzaak van de smaakverandering is.

Zover ik weet zijn aldehyden vaak de oorzaak van smaakveranderingen. Ik kan me herinneren dat ik ooit iets het geleerd over koken (en dan voor over te lang koken). Daarbij werden aldehyden gevormd die veranwoordelijk zijn voor de smaak verandering.

Het antwoordt van de vraagsteller is niet echt makkelijk te geven. Er wordt gevraagd naar ene totaal reactie. Die weet ik niet. Ik weet wel dat je hier moet kijken naar de gehele metabolistische weg, van allerlei opeenvolgende reacties, die je allemaal mooi kan opschrijven. Net zoiets als de krebbs-cyclus bij de mens.
Ik weet ook niet zo gauw een boek waar deze specefieke reacties instaan. misschien iemand die mee rin de biochemie zit?

StVn_CF

StVn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2005 - 19:11

gasten, bedankt voor de reacties, maar ben er nog niet echt veel wijzer uit geworden...
Volgens mij zit de reactie zo in elkaar:
C2H5OH + O2 -> CH3CH0 + H2O
ben dit natuurlijk niet zeker :)

Probleem is dat ik deze vraag zo goed als zeker zal krijgen op het examen...
willen jullie er nog eens jullie hersenen over breken? :D
thx

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 06 juni 2005 - 19:42

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2005 - 19:26

ik denk eerder dat de reactie via elektronendragers in het metabolisme van de bacterie gaat en niet rechtstreeks via zuurstof

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2005 - 21:33

gasten, bedankt voor de reacties, maar ben er nog niet echt veel wijzer uit geworden...
Volgens mij zit de reactie zo in elkaar:
C2H5OH + O2 -> CH3CHO + H2O
ben dit natuurlijk niet zeker  :)

Probleem is dat ik deze vraag zo goed als zeker zal krijgen op het examen...
willen jullie er nog eens jullie hersenen over breken?  :D
thx

Volgens mij moet je het voor het examen allemaal niet al te moeilijk zoeken in allemaal metabolische processen etc. Waarschijnlijk draait het gewoon om de oxidatie van ethanol tot ethanal (aceetaldehyde), waar je zelf al de (bijna juiste) reactievergelijking geeft.

dus:
2 C2H5OH + O2 -> 2 CH3CHO + 2 H2O

Hiernaast kan ik me nog voorstellen dat de (hogere) alcoholen en zuren aanleiding geven tot de vorming van esters. Deze hebben meestal een typische smaak/geur die ook kan bijdragen tot de 'portosmaak'.

R-OH + R'-COOH -> R-O-(CO)-R' + H2O

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2005 - 23:36

ik denk dat in dit geval de korte aldehyden met in het bijzonder hier acetaldehyde voor de specifieke smaak zorgen.

StVn_CF

StVn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 22:22

Volgens mij is het een reactie in de vorm van een Primair alcohol, wat wil zeggen dat de 1e reactie een aldehyde geeft, en waarbij het aldehyde verder reageert tot een carbonzuur.
Ik heb meer uitleg gevraagd aan mijn leraar chemie, maar hij vindt dat ik het maar zelf uit moet zoeken :) HELP [!]

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2005 - 22:36

Verdere oxidatie van het aldehyde tot het carbonzuur is zeker ook mogelijk. Denk bijvoorbeeld ook aan de vorming van wijnazijn uit wijn.
Je moet dus bedenken welke reactie sneller verloopt. De oxidatie van het alcohol tot het aldehyde of de oxidatie van het aldehyde tot het carbonzuur. Wanneer de laatste sneller verloopt zal er nauwelijks aldehyde aanwezig zijn.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2005 - 08:11

als je het over de portosmaak hebt, die wordt veroorzaakt door de aldehyden dus je aldehyden zullen veel sneller gevormd worden dan dat ze wegreageren zoals drquico zegt

StVn_CF

StVn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2005 - 16:53

Na veel vloeken en lang zoeken heb ik de reactievergelijking toch gevonden.
Ze verloopt als volgt:

C2H5OH + O2 + 2 H+ -> CH3COH + 2 H2O

CH3COH + O2 + 2 H+ -> CH3COOH + H2O

thx aan iedereen die grerageerd heeft :)

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 10 juni 2005 - 19:12

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures