madérisatie

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 5

mad

Wanneer gistcellen in bier afsterven door gebrek aan voedingsstofffen, komt er een oxidatieproces op gang.

Hogere alcoholen en vetzuren worden hierbij afgebroken en vormen stoffen die een typische oude smaak geven aan het bier, de 'portosmaak'.

Nu is mijn vraag: kan iemand mij hiervan de reactievergelijking geven???

(ethanol wordt omgezet tot acetaldehyd).

Thx

Berichten: 592

Re: mad

ik denk dat er weinig reactie aan te pas komt.

de bacteriën gebruiken ethanol als voeding en oxideren het in hun metabolisme.

de precieze oxidatoren in het bacteriemetabolisme ken ik echter niet, ferredoxin is er wel eentje denkik

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: mad

Dante schreef:ik denk dat er weinig reactie aan te pas komt.
Dit is natuurlijk onzin. Elke chemische omzetting is een chemische reactie.

Het gaat wel degelijk om de oxidatiereactie: zoals de vragensteller al voorstelt van ethanol naar aceetaldehyde. Ik heb niet de ervaring om te bevestigen dat dit de oorzaak van de smaakverandering is, maar deze oxidatiereactie is normaal de eerste stap in de metabolisatie van ethanol, ook in het menselijk lichaam.

C2H5OH ----> CH3CH=O + 2 H+ + 2e-

Berichten: 592

Re: mad

ja maar dat bedoelde ik net

er is maar 1 reactiestap dus zoveel gebeurt er niet

en je hebt wel degelijk smaakverandering (aldehyde)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: mad

Dante schreef: ja maar dat bedoelde ik net

er is maar 1 reactiestap dus zoveel gebeurt er niet

en je hebt wel degelijk smaakverandering (aldehyde)
Misschien moet je proberen om wat zorgvuldiger te formuleren dan, zodat je ook schrijft wat je bedoelt. Je reactie is nu wel erg kort door de bocht. Als ik als chemicus die de reactie wel kent je antwoord niet begrijp, hoe zit het dan met de vragensteller!

Berichten: 592

Re: mad

ja je hebt gelijk

ik antwoorde zo kort omdat ik dacht dat hij een heel reactieproces verwachten met verschillende tussenstappen maar het is enkel de oxidatie die optreedt

Berichten: 1.153

Re: mad

rwwh schreef:

Het gaat wel degelijk om de oxidatiereactie: zoals de vragensteller al voorstelt van ethanol naar aceetaldehyde. Ik heb niet de ervaring om te bevestigen dat dit de oorzaak van de smaakverandering is.
Zover ik weet zijn aldehyden vaak de oorzaak van smaakveranderingen. Ik kan me herinneren dat ik ooit iets het geleerd over koken (en dan voor over te lang koken). Daarbij werden aldehyden gevormd die veranwoordelijk zijn voor de smaak verandering.

Het antwoordt van de vraagsteller is niet echt makkelijk te geven. Er wordt gevraagd naar ene totaal reactie. Die weet ik niet. Ik weet wel dat je hier moet kijken naar de gehele metabolistische weg, van allerlei opeenvolgende reacties, die je allemaal mooi kan opschrijven. Net zoiets als de krebbs-cyclus bij de mens.

Ik weet ook niet zo gauw een boek waar deze specefieke reacties instaan. misschien iemand die mee rin de biochemie zit?

Berichten: 5

Re: mad

gasten, bedankt voor de reacties, maar ben er nog niet echt veel wijzer uit geworden...

Volgens mij zit de reactie zo in elkaar:

C2H5OH + O2 -> CH3CH0 + H2O

ben dit natuurlijk niet zeker :)

Probleem is dat ik deze vraag zo goed als zeker zal krijgen op het examen...

willen jullie er nog eens jullie hersenen over breken? :D

thx

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 592

Re: mad

ik denk eerder dat de reactie via elektronendragers in het metabolisme van de bacterie gaat en niet rechtstreeks via zuurstof

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: mad

StVn schreef: gasten, bedankt voor de reacties, maar ben er nog niet echt veel wijzer uit geworden...

Volgens mij zit de reactie zo in elkaar:

C2H5OH + O2 -> CH3CHO + H2O

ben dit natuurlijk niet zeker  :)

Probleem is dat ik deze vraag zo goed als zeker zal krijgen op het examen...

willen jullie er nog eens jullie hersenen over breken?  :D

thx
Volgens mij moet je het voor het examen allemaal niet al te moeilijk zoeken in allemaal metabolische processen etc. Waarschijnlijk draait het gewoon om de oxidatie van ethanol tot ethanal (aceetaldehyde), waar je zelf al de (bijna juiste) reactievergelijking geeft.

dus:

2 C2H5OH + O2 -> 2 CH3CHO + 2 H2O

Hiernaast kan ik me nog voorstellen dat de (hogere) alcoholen en zuren aanleiding geven tot de vorming van esters. Deze hebben meestal een typische smaak/geur die ook kan bijdragen tot de 'portosmaak'.

R-OH + R'-COOH -> R-O-(CO)-R' + H2O

Berichten: 592

Re: mad

ik denk dat in dit geval de korte aldehyden met in het bijzonder hier acetaldehyde voor de specifieke smaak zorgen.

Berichten: 5

Re: mad

Volgens mij is het een reactie in de vorm van een Primair alcohol, wat wil zeggen dat de 1e reactie een aldehyde geeft, en waarbij het aldehyde verder reageert tot een carbonzuur.

Ik heb meer uitleg gevraagd aan mijn leraar chemie, maar hij vindt dat ik het maar zelf uit moet zoeken :) HELP [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: mad

Verdere oxidatie van het aldehyde tot het carbonzuur is zeker ook mogelijk. Denk bijvoorbeeld ook aan de vorming van wijnazijn uit wijn.

Je moet dus bedenken welke reactie sneller verloopt. De oxidatie van het alcohol tot het aldehyde of de oxidatie van het aldehyde tot het carbonzuur. Wanneer de laatste sneller verloopt zal er nauwelijks aldehyde aanwezig zijn.

Berichten: 592

Re: mad

als je het over de portosmaak hebt, die wordt veroorzaakt door de aldehyden dus je aldehyden zullen veel sneller gevormd worden dan dat ze wegreageren zoals drquico zegt

Berichten: 5

Re: mad

Na veel vloeken en lang zoeken heb ik de reactievergelijking toch gevonden.

Ze verloopt als volgt:

C2H5OH + O2 + 2 H+ -> CH3COH + 2 H2O

CH3COH + O2 + 2 H+ -> CH3COOH + H2O

thx aan iedereen die grerageerd heeft :)

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Reageer