Springen naar inhoud

[scheikunde] IJzererts naar ijzer

• Log in om te kunnen reageren

Ignus

Ignus

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2005 - 18:20

Ik ben bezig met een practische opdracht over de hoogovens, maar zit nog met een paar vragen.

De globale reactie die volgens mij plaats vind is

Fe2O3 + 3CO -> 2 Fe + 3 CO2

Dit betekent dus dat Fe3+ 3 elektronen erbij krijgt, maar wat is dan reductor? CO staat niet in mijn binas (of ik zie em niet).

Verder heb ik Fe3O4 als tussen vorm gevonden in het smelt proces, maar wat zijn hier de ladingen? Als O2- is en Fe3+ of Fe2+, kunnen de ladingen toch niet gelijk zijn?

Alvast bedankt :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 05 juni 2005 - 19:10

De tussenvorm zou ik negeren, waarschijnlijk bestaat die zo goed als niet en doe je niks anders dan nadenken over iets wat eigenlijk niet bestaat!

Het CO gas, dat een temperatuur van ongeveer 2200 C heeft, stijgt op door de lagen cokes en sinter heen. De ijzeroxides in de sinter reduceren onder deze omstandigheden tot ijzer, en smelten tot vloeibaar ijzer. (bron)

CO staat dus niet in je Binas omdat er nogal heftige omstandigheden nodig zijn wil dit gebeuren.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2005 - 19:11

die ladingen kunnen wel gemengd zijn denkik.
en ik denk dat je C eerst ox-trap +2 heeft en later +4

Ignus

Ignus

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2005 - 19:28

Wat een ox-trap is weet ik niet, maar omdat dat nog niet behandeld is denk ik ook niet dat ik dat er in moet zetten.

Bedankt voor jullie moeite :)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2005 - 20:50

Verder heb ik Fe3O4 als tussen vorm gevonden in het smelt proces, maar wat zijn hier de ladingen? Als O2- is en Fe3+ of Fe2+, kunnen de ladingen toch niet gelijk zijn?

In Fe3O4 zit zowel 2-waardig als 3-waardig ijzer. De 4 zuurstofatomen nemen 8 elektronen op, dat levert 1 tweewaardig en 2 driewaardige ijzerionen op.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2005 - 07:22

Uit de oxidatietrap kun je de halfreactie voor de oxidatie van CO in de aanwezigheid van zuurstof afleiden. C gaat van +2 naar +4 zodat er per CO 2 electronen vrijkomen:

2 CO + O2 -> 2 CO2 + 4 e-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures