[scheikunde] IJzererts naar ijzer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] IJzererts naar ijzer

Ik ben bezig met een practische opdracht over de hoogovens, maar zit nog met een paar vragen.

De globale reactie die volgens mij plaats vind is

Fe2O3 + 3CO -> 2 Fe + 3 CO2

Dit betekent dus dat Fe3+ 3 elektronen erbij krijgt, maar wat is dan reductor? CO staat niet in mijn binas (of ik zie em niet).

Verder heb ik Fe3O4 als tussen vorm gevonden in het smelt proces, maar wat zijn hier de ladingen? Als O2- is en Fe3+ of Fe2+, kunnen de ladingen toch niet gelijk zijn?

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] IJzererts naar ijzer

De tussenvorm zou ik negeren, waarschijnlijk bestaat die zo goed als niet en doe je niks anders dan nadenken over iets wat eigenlijk niet bestaat!
Het CO gas, dat een temperatuur van ongeveer 2200 °C heeft, stijgt op door de lagen cokes en sinter heen. De ijzeroxides in de sinter reduceren onder deze omstandigheden tot ijzer, en smelten tot vloeibaar ijzer. (bron)
CO staat dus niet in je Binas omdat er nogal heftige omstandigheden nodig zijn wil dit gebeuren.

Berichten: 592

Re: [scheikunde] IJzererts naar ijzer

die ladingen kunnen wel gemengd zijn denkik.

en ik denk dat je C eerst ox-trap +2 heeft en later +4

Berichten: 11

Re: [scheikunde] IJzererts naar ijzer

Wat een ox-trap is weet ik niet, maar omdat dat nog niet behandeld is denk ik ook niet dat ik dat er in moet zetten.

Bedankt voor jullie moeite :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] IJzererts naar ijzer

Ignus schreef: Verder heb ik Fe3O4 als tussen vorm gevonden in het smelt proces, maar wat zijn hier de ladingen? Als O2- is en Fe3+ of Fe2+, kunnen de ladingen toch niet gelijk zijn?
In Fe3O4 zit zowel 2-waardig als 3-waardig ijzer. De 4 zuurstofatomen nemen 8 elektronen op, dat levert 1 tweewaardig en 2 driewaardige ijzerionen op.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] IJzererts naar ijzer

Uit de oxidatietrap kun je de halfreactie voor de oxidatie van CO in de aanwezigheid van zuurstof afleiden. C gaat van +2 naar +4 zodat er per CO 2 electronen vrijkomen:

2 CO + O2 -> 2 CO2 + 4 e-

Reageer