Lijm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

Lijm

Beste mensen,

Wij zijn twee 5-VWO klassers en wij doen een PO over lijm, en met name cyanoacrylaatlijm. Wij hebben al wat informatie proberen in te winnen via bedrijven zoals Ruplo lijmtechniek en Loctite, maar geen van allen gaven een reactie. Natuurlijk waren wij flink gefrustreerd, aangezien je niet eeuwig de tijd hebt om je PO te maken, en toen bedachten we ineens dat er nog een geweldig forum bestond: chemieforum.nl (slijm, slijm :) ).

Ten eerste zouden wij graag willen weten hoe het komt dat lijm hard wordt en zich aan een oppervlak bindt.

Ten tweede zouden wij graag willen weten hoe dit in zijn werk gaat bij cyanoacrylaatlijm. Ook zouden wij graag het productieproces van deze lijm willen weten. Het gaat 'm vooral om het chemische aspect van deze productie, aangezien het een PO voor scheikunde is.

Verder zouden wij graag willen weten of verschillende typen lijm toch dezelfde basis hebben, of dat er echt totaal verschillende typen lijm bestaan.

Wij snappen best dat dit geen forum is dat huiswerk voor je maakt, maar we zijn een beetje wanhopig aan het het zijn Afbeelding . Als iemand een goede link heeft naar een site vol met informatie dan zou dit ook erg welkom zijn. Wij hebben zelf al veel via google gezocht, maar we krijgen allemaal links van bedrijven die lijm aanbieden, maar nergens hoe het nou eigenlijk gemaakt wordt, en al helemaal niet hoe het chemisch in elkaar zit.

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Lijm

http://science.howstuffworks.com/question695.htm is wel een leuk begin :) en hier op het forum staan nog dit!

Berichten: 31

Re: Lijm

Ok, bedankt, ik denk dat ik nu wel weer een flink eind verder kom :)

Je zegt trouwens bij die andere thread dat nederlandse bedrijven je graag zullen helpen, maar dat heb ik tot nu toe nog niet gemerkt Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Lijm

Ethyl acrylaat wordt in ieder geval op industriele schaal gemaakt uit ethyn, koolmonoxide en een alcohol met een Ni of Co katalysator bij hoge druk en temperatuur:

HC≡CH + CO + C2H5OH -> H2C=CHCOOC2H5

Hoe hier de cyanogroep wordt ingevoerd (op industriele schaal) weet ik zo niet, maar ik zal kijken of ik het kan achterhalen.

Jorim: Er staat een driedubbele-binding in het symbolen-menu :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Lijm

Toch nog even nagezocht, en je kunt alfa-cyanoacrylaat maken door condensatie van formaldehyde met de ethyl ester van cyanoazijnzuur:

N≡C-CH2-COOEt + H2C=O -> H2C=C(CN)(COOEt) + H2O

Berichten: 31

Re: Lijm

Ik heb nog even verder gezocht en heb toen in ieder geval gevonden hoe je 2-methyl-acrylaat kunt maken:

Eerst wordt propyleen omgezet in acrylzuur (propyleenzuur) door oxidatie, vervolgens kun je het acrylzuur omzetten in 2-methyl-acrylaat door het acrylzuur te laten reageren met methanol.

Enige vraag die overblijft: waar komt die CN-groep dan vandaan? Is er een reactie om ook deze toe te voegen aan het 2-methyl-acrylaat zodat er 2-methyl-cyanoacrylaat ontstaat?

ps. drQuico, mn scheikunde kennis gaat wel een eindje, maar niet zó ver ;)

Ik vraag me trouwens ook af: hoe werkt dit oxideren van propyleen? En gebeurd dit met enzymen als katalysator? Of zijn er nog andere stoffen die deze reactie op gang brengen?

Reageer