Ontwateraar

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 76

Ontwateraar

hallo, heb morgen examen chemie, en heb enkele vraagjes, staat niet in leerstof ofzo, maar het houd me bezig...

1 Kan je een ether met een sterkte ontwateraar , ontwateren, tot 2 alkenen?

2 waarom moet je PCl3 gebruuiken om een zuurchloride(organisch) te maken? Als je Cl2 gebruikt, dan krijg je topch een C-atoom, met een R-groep, 2 OH-groepen, en een Cl-groep, die 2 OH-groepen tesamen zijn niet stabiel, dus krijg je een dubbele binding met een zuurstof atoom, en water

da hebde toch een zuurchloride? of is da praktisch ni mogelijk?

3 wa is een van de sterkste ontwateraars? ik neem altijd P2O5 (ni in lab, enkel bij theorie, want dat is nogal duur:))

alvast bedankt!

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Jorim: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "project" zijn zo nikszeggend.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ontwateraar

1. Dat zal niet zomaar lukken, maar het is theoretisch wel mogelijk. Oiv van sterke zuren (bijv HBr) kunnen ethers splitsen waardoor je een alcohol en een alkylbromide krijgt. Het alkylbromide kan vervolgens HBr elimineren en een alkeen vormen. Het alcohol kan vervolgens gedehydrateerd worden tot een alkeen. Of dit in de praktijk zomaar zal lukken is de vraag, maar met bijvoorbeeld di-tert-butyl ether maak je wel een kans. Het werkt natuurlijk niet voor alle ethers (bijv. difenylether)

2. Bedoel je echt Cl2 bij deze reactie en niet HCl? Doorborrelen van Cl2 leidt ofwel tot niets, ofwel tot reactie met een ander deel van je molecuul. Met (droog) HCl (gas) is het wel mogelijk om van een carbonzuur het zuurchloride te maken. Het is alleen praktisch gezien niet echt handig, en het is niet echt een 'milde' methode. Een voordeel van de PCl3 methode is dat het fosforatoom een grote affiniteit met zuurstofmoleculen heeft waardoor de afsplitsing van het zuurstofatoom gemakkelijker verloopt (er wordt een P=O binding gevormt). Een geschikt alternatief is nog SOCl2. Ook hierbij gaat het zwavelatoom met de zuurstof aan de haal (vorming SO2).

3. P2O5 werkt goed, maar ik denk dat je voor de meest effectieve het moet zoeken in de zeolieten (molsieves) mits deze op de juiste wijze zijn geactiveerd.

Succes met je examen!

Berichten: 76

Re: Ontwateraar

thx

Reageer