Condensator metaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Condensator metaal

Afbeelding

(plaatje van soort condensator)

Ik heb het metaal uit een elektrolytische condensator gehaald,

het is een metaallint, het ziet er dof grijs uit (geoxideerd). Ik heb geprobeerd het op te lossen in verschillende zuren (zoutzuur, koningswater, zwavelzuur en salpeterzuur) maar het lost nergens in op of reageert nergens mee. Ook brand het niet.

Weet iemand misschien wat voor metaal dit is???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Condensator metaal

In halfgeleiders zit vaak Gallium verwerkt, zou me niet verbazen als dat ook een sleutelcomponent van een condensator is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Condensator metaal

Vreemd dat het spul niet oplost in de (oxiderende) zuren die je noemt. Er zit geen coating oid omheen? Gallium lost in ieder geval gemakkelijk op in zuren. Hiernaast lost het, net als aluminium, ook op in een NaOH oplossing.

Berichten: 9

Re: Condensator metaal

Zou het geen aluminium kunnen zijn. Als het sterk is geoxideerd zou dat mogelijk de reactie met zuren vertragen. Aluminiumoxide lost wel op in HF zuur.

Pas wel op met HF je huid laat het zo door en je botten worden aangetast. Zeer pijnlijk !

Hastinium.

Berichten: 311

Re: Condensator metaal

Het zou silicium kunnen zijn dat 'gedoped' is met een donor of acceptor materiaal (bijvoorbeeld Indium, Gallium, Boor etc.).

Silicium reageert ook niet met HF, wel het siliciumoxide. Als dat ook voor de door jouw gebruikte zuren geld (het is makkelijk te controleren met een waterdruppel, want silicium is hydrofoob, siliciumoxide is hydrofiel) dan kan het wel eens silicium zijn.

Berichten: 9

Re: Condensator metaal

Si heb ik nog nooit in lintvorm gezien zodat je het opgerold in een Elco kunt stoppen.. Si is bros materiaal. Zeer dun geslepen wordt het buigbaar maar zeker niet oprolbaar.

Si oxideert makkelijk in de lucht. De kans dat je hydrofoob Si aantreft is erg klein.

Hastinium.

Berichten: 3

Re: Condensator metaal

Ik ben verdergegaan met onderzoeken, en ik kwam er achter dat er in de condensators 2 verschillende metalen zitten, in de kleintjes valt dat niet op, maar in de grote is het verschil duidelijk zichtbaar. Ik heb foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Misschien is het dikkere metaal magnesium, dit vermoed ik nadat ik het nogmaals in vuur heb gehouden.

Hebben jullie nog ideeën wat deze metalen zouden kunnen zijn???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Condensator metaal

Paar losse opmerkingen:
  • Wees voorzichtig, niet alle stoffen zijn onschuldig
  • Aluminium is ook behoorlijk brandbaar
  • Heb je een "expliciete" isolatielaag gevonden, of is de verkleurde laag de electrolytisch gedeponeerde isolator, en zijn de twee polen eigenlijk verder identiek?

Berichten: 6

Re: Condensator metaal

Beide polen zijn van aluminium, veelal gescheiden door een plastic isolator (het diëlektricum). Als katalysator wordt meestal mangaan dioxide toegepast.

Afbeelding

1: de anode, van metaal

2: het diëlektricum

3: de elektrolyt

4: goedgeleidende stof om kontakt te maken met de elektrolyt

Berichten: 2.035

Re: Condensator metaal

Klopt! Een complete beschrijving vind je hier

Berichten: 2.746

Re: Condensator metaal

dat Aluminium zou dan toch moeten oplossen in die zuren?

Berichten: 6

Re: Condensator metaal

Na aanleiding van bovenstaande proef met de inhoud van een elektrolytische condensator (of een batterij!) raad ik een ieder die deze test wil uitvoeren aan kennis te nemen van de volgende waarschuwing over het kontakt met mangaan: http://www.lenntech.com/elementen-periodiek-systeem/Mn.htm.

Kan iemand voorspellen of mangaanhoudende gassen vrijkomen indien Al en MnO2 tegelijk worden toegevoegd aan een NaOH-oplossing?

Berichten: 2.035

Re: Condensator metaal

dat Aluminium zou dan toch moeten oplossen in die zuren?
Even de link recht boven je post lezen: "Experience has shown that there are two distinct types of films: a thin film of aluminum oxide (Al203) and a comparatively thick film of hydrated aluminum oxide or aluminum hydroxide" :lol:

Reageer