[scheikunde] Betekenis van log in de formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

[scheikunde] Betekenis van log in de formule

Wat is de betekenis van "de log" in de formule van de Kovats Retentieindex (I)

I= 100 [n+ (N-n)log t'r(x) - log t'r(n) / log t'r(N) - log t'r(n)]

of beter zie Kovats RI

Ik weet niet goed wat ik op deze vraag van mijn prof moet antwoorden.

Ik dacht eerst iets van... dat het niet lineair is ofzo????

Ik heb al tevergeefs op het ineternet wat proberen te vinden.

Ik hoop dat er hier wel iemand is die mij hiermee kan helpen?!

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Betekenis van log in de formule

"Log" staat voor logaritme natuurlijk!

Dat betekent idd dat de index (ik ken hem niet, maar dat maakt niet uit) logaritmisch gerelateerd is aan je N en n.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 30

Re: [scheikunde] Betekenis van log in de formule

"Log" staat voor logaritme natuurlijk!
Ik ken het woord logaritme wel, gebruik deze wel vaker. Maar ik geef toe dat het voor mij zoiets is als een vierkantswortel of een macht; gewoon een wiskundige formule waar ik mee reken, maar waar ik verder niets meer kan over vertellen behalve dan de wiskundige definitie.

En hier gaat het over het vak Analytische chemie (meerbepaald over scheidingstechnieken:chromatografie)
Dat betekent idd dat de index (ik ken hem niet, maar dat maakt niet uit) logaritmisch gerelateerd is aan je N en n.
Dank u voor de bevestiging :)

Ik vermoed dat hij met dit antwoord niet tevreden zal zijn en ik stel mij dan even in zijn plaats ...

"En wat betekend dit dan wel, en waarom is het logaritmisch gerelateerd?"

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] Betekenis van log in de formule

Betekenis en reden in je formule ga ik mij niet aan wagen, maar logaritme op Wikipedia is misschien wel interessant!

Berichten: 30

Re: [scheikunde] Betekenis van log in de formule

Wel ja interessant :) tis te zeggen... als je in de wiskunde zelf geinteresseerd bent, maar daarmee kan ik nog altijd niet uitleggen wat het hier juist in die formule komt doen, dat is nu net de vraag!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] Betekenis van log in de formule

Wel ja interessant :) tis te zeggen... als je in de wiskunde zelf geinteresseerd bent, maar daarmee kan ik nog altijd niet uitleggen wat het hier juist in die formule komt doen, dat is nu net de vraag!
Probeerseltje... In de tekst van jou linkje staat een grafiekje waarin het logaritme van de retentietijd is uitgezet tegen het koolstofnummer. Door gebruik van log is die grafiek lineair en kan je ermee rekenen, daarom neem je, in de formule, van alle (aangepaste) retentietijden het logaritme!

Het is een beetje gammel, maar misschien kan iemand beter afmaken wat ik probeer te zegen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Betekenis van log in de formule

Een logarithme komt vaak naar voren in een formule als voor een bepaalde eigenschap het meer zin heeft om over "tien keer zo veel ...." te praten dan over "tien ... meer". Een voorbeeld: ik heb de radio tien keer zo hard staan als mijn broertje. Niet mijn radio staat 3 Watt harder dan die van mijn broertje. En inderdaad: geluidssterkte wordt uitgedrukt in de logarithmische dB schaal.

Berichten: 311

Re: [scheikunde] Betekenis van log in de formule

Als er gewoon log staat mag je aannemen dat het 10log is.

Voorbeeld:

log 10-1 = -1.

log 100 = 2 want 102 = 100!!

Berichten: 39

Re: [scheikunde] Betekenis van log in de formule

alog(x) = y <=> ay = x

denk ik....

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Betekenis van log in de formule

de betekenis van log is denk ik wel duidelijk.

Maar waar de prof waarschijnlijk op doelt is iets anders. Meer iets van verklaar deze formule. Dus meer van hoe verandert de retentie index als je een langere retentie tijd hebt.

Berichten: 30

Re: [scheikunde] Betekenis van log in de formule

Daar niemand met iets beter op de proppen gekomen is zal ik mij maar tevreden stellen met het antwoord van Jorim, bedankt kerel!

xx

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Betekenis van log in de formule

bke schreef: Daar niemand met iets beter op de proppen gekomen is zal ik mij maar tevreden stellen met het antwoord van Jorim, bedankt kerel!

xx
dat is volgens mij ook het juiste antwoord :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Betekenis van log in de formule

Volgens mij kun je zeggen dat de logaritmische functie in de formule voortkomt uit het de observatie dat de retentietijd exponentieel toeneemt met het aantal koolstofatomen in de keten.

Misschien kun je de exponentiele afhankelijkheid van de retentietijd met het aantal koolstofatomen ook nog wel theoretisch beredeneren, maar ik vraag me af of je dat nu allemaal wel moet willen doen.

In ieder geval zijn de kookpunten van alkanen (ongeveer) lineair gerelateerd aan het aantal koolstofatomen. Verder is de retentietijd lineair gerelateerd aan het verdelingscoëfficient over stationaire/mobiele fase.

Nu alleen nog de exponentiele afhankelijkheid van de verdelingscoëfficient relateren aan het kookpunt van de alkanen. Misschien kun je dit doen met adsorptie-isothermen.

Sterkte/Succes! :)

Reageer