Springen naar inhoud

dampdruk en dampspanning

• Log in om te kunnen reageren

suzyronsmans

suzyronsmans

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2005 - 17:31

Wat is het verschil tussen dampdruk en dampspanning?
Die termen worden voortdurend door elkaar gebruikt in mijn cursus, waardoor ik de eigenlijke essentie dan niet meer zie :)
( het gaat over dampdrukverlaging )

groetjes Peggy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2005 - 18:43

Volgens mij is het hetzelfde.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juni 2005 - 20:16

Ik kan me nog voorstellen dat dampdruk een eigenschap van de damp is, en dampspanning van de vloeistof. De dampdruk kan dan wel lager maar nooit hoger zijn dan de dampspanning. Zit daar wat in?

suzyronsmans

suzyronsmans

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 08:36

rwwh (@ 9 juni 21:16 uur )

Ik kan me nog voorstellen dat dampdruk een eigenschap van de damp is, en dampspanning van de vloeistof. De dampdruk kan dan wel lager maar nooit hoger zijn dan de dampspanning. Zit daar wat in?

Ja, ik denk het wel.

"Als een geneesmiddel (niet-vluchtige stof) opgelost wordt in een solvent, stijgt de entropie en wordt de dampdruk verlaagd.
Verdampen dient om naar een maximale entropie te gaan
Door dit geneesmiddel toe te voegen stijgt de entropie al, vandaar dat er minder overgegaan wordt naar de dampfase en de dampspanning dus daalt"

Maar nu begrijp ik niet waarom de dampspanning daalt. Ik dacht dat als er minder overgegaan wordt naar de dampfase, de dampdruk daalt, maar dat de dampspanning dan stijgt?

groetjes Peggy

avn

avn

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 10:22

Dampspanning is een evenwichtsfenomeen. Boven een vloeistof bevinden er zich een aantal moleculen in de gasfase, hoewel die vloeistof niet aan het koken is. De dampspanning wordt altijd bij een bepaalde temperatuur en druk opgegeven.
Die dampspanning is te verklaren aan de hand van de Boltzmann-verdeling. Die zegt dat bij een bepaalde temperatuur de moleculen niet allemaal dezelfde energie hebben maar dat er ook zijn met een veel hoger en een veel lagere.
Het is eigenlijk wat kansrekenen als het ware. Moleculen aan het oppervlak kunnen net genoeg energie hebben om in de gasfase over te gaan. En ook moleculen die zich in de gasfase bevinden kunnen weer naar de vloeibare fase overgaan. Er stelt zich een evenwicht in.
Wanneer je een vaste stof nu oplost in je vloeistof bevinden er zich ook opgeloste stoffen aan het oppervlak. Dat betekent dat er minder solventmoleculen zich aan het oppervlak bevinden en dus dat er minder moleculen in de gasfase zullen treden met als gevolg een lagere dampspanning.

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 10:28

Je zou het ook anders kunnen benaderen:

De moleculen van het pure solvent worden bij elkaar gehouden door, laten we zeggen, Van der Waals bindingen. Deze aantrekking tussen de moleculen zorgt voor de dampspanning van het opppervlak van het solvent. Meng je door het solvent een andere stof, in jouw geval een medicijn, dan verstoor je de aantrekkingskracht tussen de moleculen van het solvent aan het oppervlak: de dampspanning daalt.

Relaties tussen de dampspanning en dampdruk worden gegeven door de wet van Raoult en de wet van Dalton. Probeer deze maar eens te zoeken op wikipedia of google.

avn

avn

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 16:32

De moleculen van het pure solvent worden bij elkaar gehouden door, laten we zeggen, Van der Waals bindingen. Deze aantrekking tussen de moleculen zorgt voor de dampspanning van het opppervlak van het solvent. Meng je door het solvent een andere stof, in jouw geval een medicijn, dan verstoor je de aantrekkingskracht tussen de moleculen van het solvent aan het oppervlak: de dampspanning daalt.

Verwar je hier niet dampspanning met oppervlakspanning.
Ik denk dat dit effect weinig speelt.
Je zou zelfs door de verminderde krachten tussen je oppervlakmoleculen kunnen verwachten dat de dampspanning stijgt.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juni 2005 - 19:08

Je zou zelfs door de verminderde krachten tussen je oppervlakmoleculen kunnen verwachten dat de dampspanning stijgt.

Nee, alleen dat de verdampsnelheid toeneemt. Het evenwicht komt door dit effect niet te verliggen, alleen de aktiveringsenergie van het proces zou kunnen worden verminderd.

Door het toenemen van de wanorde in de oplossing (t.o.v. een zuivere stof) is het gunstiger geworden voor een molecuul om in de oplossing te zitten. Daardoor neemt de dampspanning af (ΔS dus, een entropiegedreven effect).

avn

avn

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2005 - 10:14

Interessant.
Bedankt voor de info.

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2005 - 13:45

Verwar je hier niet dampspanning met oppervlakspanning.

mmm... kan zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures