Rotatieverdamper

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 50

Rotatieverdamper

Hoe werkt een rotatieverdamper?

Ik heb een methanol extract en daaruit moet ik een vaste stof (poeder)verkrijgen.

Volgens voorschrift moet ik met een rotatie verdamper bij 40 oC gebruiken.

Hoe kan ik het effect van een rotatieverdamper verkrijgen zonder het gebruik van een rotatieverdamper?

Kan het met een warmwaterbad hetzelfde effect verkrijgen? Als het zo is bij welke temperatuur moet ik deze instellen? Kookpunt methanol: 65 oC

Groetjes,

Jane

Berichten: 30

Re: Rotatieverdamper

De rotovap zorgt voor een verlaagde druk, zodat het kookpunt verlaagd wordt en de vloeistof sneller zal verdampen.

Als je de rotovap niet gebruikt zal je dus inderdaad een hogere temperatuur nodig hebben dan 40°C, en dan kan het wat langer duren. Het nadeel is ook dat je wanneer je een warmwaterbad gebruikt het solvent niet opvangt.

Maar als je dit solvent niet nodig hebt (en mss best onder afzuigkap) kan je het misschien wel zo doen denk ik.

Berichten: 243

Re: Rotatieverdamper

De rotavap zorgt inderdaad voor een verlaagde druk, en gaat door het roteren ook kookvertraging tegen. Je kunt natuurlijk wel je kolf in een waterbad van 65 °C hangen om de methanol te verdampen, maar dan heb je wel kans op kookvertraging. Als je toch dit wil proberen, zou ik de temperatuur van het waterbad wat lager instellen, bijv. 60 °C, zodat je niet de kans loopt dat ineens alles uit je kolf spuit.

Wat je echter ook kunt doen, en vele malen makkelijker is, is een sterke luchtstroom over je oplossing leiden. Je kunt dit doen door gewoon een slang met perslucht net boven het oppervlak van de oplossing te hangen, en vervolgens de luchtkraan een stuk(je) open te draaien. Het duurt wat langer, maar is zonder risico's en werkt verbazend goed om ook de laatste restjes oplosmiddel kwijt te raken.

MAAR : Wat je ook besluit te doen, doe het in een zuurkast, want methanoldampen zijn erg ongezond !

Reageer