OG van organische verbindingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 39

OG van organische verbindingen

Hoe bepaal je ook alweer het Oxidatie getal van een organische verbinding?

Als voorbeeld, de redoxreactie van benzaldehyde tot benzoëzuur en benzylalchohol.

In benzaldehyde heeft de niet aromatische koolstof een og van +1 (ik weet niet meer hoe hieraan wordt gekomen) in het kaliumzout van benzoëzuur heeft diezelfde koolstof een og van +3 . Hoe worden deze OG nu berekend?

Berichten: 170

Re: OG van organische verbindingen

een Og is de lading van het atoom opzich. een molecule is steeds neutraal tenzij anders vermeld dan is het een ION.

zo is bvb H2SO4 H= +1; O = -2 dan is S +6 want 1x2 +6 +4 *-2 = 0 :)

Ik veronderstel dat dit hetzelfde is voor organische verbindingen

Grts

El Blanco

Berichten: 39

Re: OG van organische verbindingen

Als het voor organische verbindingen hetzelfde is, kun je dan het OG eens geven van de C van de aldehyde groep in C6H10CHO en van de C in de zuurgroep van C6H10COOH?

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 39

Re: OG van organische verbindingen

Of toch de uitleg hoe je eraan komt, want de waarden zelf heb ik al in de vraag staan.

Berichten: 592

Re: OG van organische verbindingen

Ik zou ook niet weten hoe je eraan komt, maar er is hier vast iemand op het forum die het wel weet.

ik denk wel dat de oxidatietrap van C tussen +4 en -4 ligt.

voor methaan is het dan -4

voor koolstofdioxide +4

nu mss even iets proberen voor ethaan

alle protonen zijn +1

dus wat denk je ervan dat de C-atomen -3 zijn?

of is er ééntje -4 en de ander -2?

iemand anders mss?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: OG van organische verbindingen

Zijn er echt serieuze toepassingen voor een oxidatiegetal van atomen die geen lading dragen in een covalente verbinding?

Voor ethaan: alle atomen zijn neutraal, alleen zijn de bindingen een klein beetje polair.

Berichten: 677

Re: OG van organische verbindingen

De procedure die ik gebruik is als volgt:

Stap 1: schrijf de volledige Lewisstructuur van de organische verbinding, met inbegrip van alle bindings- en Vrije elektronenparen.

Stap 2: Bindingselektronen worden toegekend aan de meest elektronegatieve bindingspartner. Tel nu het aantal elektronen dat rond elk atoom zit.

Stap 3: Bepaal de netto winst of verlies aan lading van het atoom ten opzichte van het groepnummer in het periodiek systeem. (C: IV, N: V, O: VI, H: I enz.) Het oxidatiegetal is deze netto winst of verlies.

Opmerking: als je in stap 2 de bindingselektronen verdeelt over beide bindingspartners bekom je de formele lading (die in feite relevanter is in de organische chemie).

Samengevat: de oxidatiegetallen zijn de ladingsverdeling in het molecule als alle bindingen als 100 % ionair worden beschouwd, en de formele lading is de ladingsverdeling in het molecule als alle bindingen 100 % covalent worden beschouwd. Het is duidelijk dat in een typisch organisch molecule het tweede geval dichter bij de waarheid ligt dan het eerste.

Reageer