Springen naar inhoud

spectra

• Log in om te kunnen reageren

caroke

caroke

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 13:23

Hey,

ik ben op zoek naar hulp bij hetvolgende:

ik moet stapsgewijs het massaspectrum van 1,3-cycloheptadieen verklaren
helaas zit ik reeds vast bij de eerste stap.
Het is dus een zevenring en ik veronderstel dat die dus geopend wordt maar ik zie niet goed hoe.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 13:56

Je zult echt meer moeten vertellen. De eerste stap is trouwens het bepalen van het moleculair-ion! Welke ionisatie heb je gebruikt? EI? Kijk dan waar het geioniseerd kan worden, en schrijf de hetro en homolytische splitsingen uit.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juni 2005 - 19:03

Wat je ons nu vraagt is het VOORSPELLEN van het massaspectrum, niet het verklaren. Wij hebben het immers niet voor ons liggen. Als ik het spectrum zie, kan ik je misschien verder helpen om de verschillende pieken te verklaren.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 09 juni 2005 - 19:09

De eerste stap is trouwens het bepalen van het moleculair-ion!

Dat stappenplan willen wij graag zien, documentatieforum objectje :) (alweer)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 09 juni 2005 - 19:16

Wat je ons nu vraagt is het VOORSPELLEN van het massaspectrum, niet het verklaren. Wij hebben het immers niet voor ons liggen. Als ik het spectrum zie, kan ik je misschien verder helpen om de verschillende pieken te verklaren.

MS spectrum op de Spectral Database for Organic Compounds!

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juni 2005 - 19:50

ff zien dan, het is lang geleden dat ik dit voor het laatst deed, dus ik hoop dat er anderen zijn die het goed nakijken.

M=94 is het moleculair ion, C7H10, M=95 is de 13C variant, netjes 8% van de intensiteit van het moleculair ion.

M=91 is een heel leuke piek. Het moet C7H7 zijn. Hoe die drie H atomen weggaan weet ik niet, maar wat er resulteert is een prachtige 7-ring met een mooi resonant pi-systeem (6 elektronen). Beresterk.

M=79 is C6H7, dus er is een CH3 radikaal weg. Dat lijkt op een 1,3,5-hexatrieen ion, gestabiliseerd door wat resonantie.

M=77 is C6H5, dat lijkt een fenylion, misschien gevormd door H2 uit het vorige ion af te splitsen.

M=66 is C5H6, dus is er C2H4 weg. Hm. Dat is wat lastiger, er is dus twee naast elkaar liggende CH2 groepen samen vertrokken als een molecuul, en het overblijvende deel is nog steeds een radikaal ion.

Bij M=5x zien we verschillende C4Hx varianten, maar allemaal heel zwak.

M=39 lijkt op C3H3, en M=41 op C3H5. Dit zijn blijkbaar wat minder vaak voorkomende ion-brokstukken van de ring, waar door resonantie wat stabiliteit aan wordt gegeven.

M=27 is C2H3.

Veranderd door rwwh, 09 juni 2005 - 19:52

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures