Springen naar inhoud

fysicochemie

• Log in om te kunnen reageren

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 14:01

Hallo iedereen!

Ik zit een beetje in de knoei met de bepaling van het molecuulgewicht van polymeren.
we hebben gezien dat er verschillende soorten molecuulgewichten zijn nl.
Mw: het gewichts gemiddeld molecuulgewicht
Mn: het numeriek gemiddeld molecuulgewicht.

Maar nu zit ik een beetje in de problemen want ik weet niet welk molecuulgewicht bepaald wordt door gelpermeatiechromatografie.
En ik vroeg me af of het molecuulgewicht van een suikeroplossing ook kan bepaald worden met GPC.
hopelijk kan iemand me helpen. alvast bedankt!

groetjes

stef.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 15:36

Met gelpermeatiechromatografie kan je beiden tegelijk bepalen. De voorwaarde is uiteraard dat de kolom gecalibreerd is met moleculaire gewichtsstandaarden.

Het vraagt wat berekeningen om deze moleculaire gewichten te bepalen, maar normaal is het de software die dit voor je uitvoert.

E.J.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 15:38

Als dat een polysaccharide is kan dat zeker. En bepaalde kolomkan wel maar een beperkte range aan molmassa's scheiden, en dus het moleculair gewicht bepalen. Die range vind je bij de kolomspecificaties.

E.J. (die daarnet te snel op OK klikte)

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 15:44

bedankt!
Mijn probleem is een beetje dat er in de cursus staat dat we het moleculair gewicht van een geneesmiddel niet kunnen bepalen via gelchromatografie en ik begrijp eigenlijk niet waarom dit niet mogelijk is. Er is toch geen verschil tussen een geneesmiddeloplossing en een suikeroplossing (in theorie toch)?

groetjes

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 15:53

Als dat geneesmiddel een zeer klein molecuulgewicht heeft kan dat inderdaad niet met gelchromatografie, omdat dit vereist dat de poriŽn in de kolompakking zeer klein zijn.

Verder bestaan er voldoende alternatieven om het molecuulgewicht van een klein molecule te bepalen.

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 16:26

Heb ik u goed begrepen wanneer ik zeg dat je met gelpermeatiechromatografie zowel het numerieke gemiddelde molecuulgewicht als het gewichtsgemiddelde molecuulgewicht kan bepalen(mits calibreren van de kolom)? Moet je dan de kolomparameters zo wijzigen dat je ofwel het numerieke ofwel het gewichtsgemiddelde molecuulgewicht krijgt of worden deze 2 altijd tegelijk bepaald (het gemiddelde ervan ofzo?). Ik zit gewoon in de problemen omdat ik een voorbeeldexamenvraag van onze prof gelezen heb en hij vraagt hoe je het numeriek gemiddeld molecuulgewicht van een bepaalde hyaluronzuurbatch van 520 000g/mol kan bepalen. De enige echt techniek die we hiervoor in de cursus gezien hebben in osmometrie, maar dit kan enkel voor polymeren tot een molecuulgewicht van 10 000. Daarnaast hebben we ook lichtverstrooiing gezien, maar daarmee kan je enkel Mw (gewichts gemiddeld molecuulgewicht) mee bepalen, via viscosimetrie enkel Mv. De enige techniek die nog overblijft is gelpermeatiechromatografie, maar hier staat niet bij vermeld welk soort molecuulgewicht hierdoor wordt bepaald, vandaar mijn vraag.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 16:57

Snel nog even reageren voor ik naar huis ga.

De procedure om met GPC de molmassa's te bepalen vind je
op deze plaats

Het is een hoofdstuk uit een cursus die ik doceer.

De gelpermeatiechromatografie wordt behandeld in de paragraaf over SEC (Sterische Exclusie Chromatografie; een andere en meer algemene naam voor GPC)

Je kan dus beide molecuulgewichten dus tegelijk in ťťn experiment bepalen. De bovengrens van 10 000 voor Mn is volgens mijn informatie niet juist.

Veel succes met de examens.

Etienne

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 18:36

bedankt!

Misschien kan iemand me toevallig ook vertellen hoe je met een cryoscoop de numerieke gemiddelde molecuulmassa kan bepalen? met een cryoscoop kan je wel de molaliteit bepalen, maar we komen er maar niet uit hoe je hieruit dan tot het numerieke gemiddelde molecuulgewicht komt. Iemand een idee?

groetjes

stef.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juni 2005 - 19:13

Misschien kan iemand me toevallig ook vertellen hoe je met een cryoscoop de numerieke gemiddelde molecuulmassa kan bepalen? met een cryoscoop kan je wel de molaliteit bepalen, maar we komen er maar niet uit hoe je hieruit dan tot het numerieke gemiddelde molecuulgewicht komt. Iemand een idee?

Als je weet hoeveel moleculen er in de oplossing zitten, en je weet het totaal ingewogen gewicht, dan kun je die op elkaar delen.

Een andere manier om gewichtsverdelingen te bepalen is met lichtverstrooiingstechnieken.

suzyronsmans

suzyronsmans

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 22:07

Als je het molecuulgewicht van een polymeeroplossing meet via gpc en dan erna eens via lichtverstrooiing, wordt dan hetzelfde molecuulgewicht bekomen of is er toch een merkbaar verschil?

groetjes Peggy

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juni 2005 - 13:15

Als je het molecuulgewicht van een polymeeroplossing meet via gpc en dan erna eens via lichtverstrooiing, wordt dan hetzelfde molecuulgewicht bekomen of is er toch een merkbaar verschil?

groetjes Peggy

Een eigenschap van "gemiddelden" is dat als de verdeling heel nauw is, elk gemiddelde hetzelfde uitkomt. Als de verdeling heel breed is, dan is de gemiddelde waarde sterk afhankelijk van de weging bij de bepaling.

Lichtverstrooiing heeft nogal wat niet-lineaire processen, en zelfs binnen de lichtverstrooiing kunnen verschillend gewogen gemiddelden worden bepaald.

Het hangt er dus nogal vanaf!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures