Springen naar inhoud

vriespuntsdaling

• Log in om te kunnen reageren

suzyronsmans

suzyronsmans

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 22:19

Stel dat een geneesmiddel opgelost wordt in 1mL DMSO (dimethylsulfoxide).
Vervolgens los je hetzelfde geneesmiddel (zelfde hoeveelheid als bij DMSO) op in 1 mL water. Zal er dan een vriespuntsdaling zijn van het DMSO en van het water?

Ik dacht van wel, omdat door toevoeging van vreemde deeltjes (die geneesmiddelmoleculen) het vriespunt daalt.
Maar dan is mijn probleem dat ik niet weet of die vriespuntsdaling van DMSO gelijk is aan de vriespuntsdaling van water.
Intuďtief dacht ik dat de vriespuntsdaling van water groter zal zijn dan die van DMSO ( het smeltpunt van DMSO is 18°C), maar ik heb er geen enkele geldig verklaring voor ; mijn intuďtie kan natuurlijk ook helemaal mis zijn :)

groetjes Peggy

Veranderd door Peggy, 09 juni 2005 - 22:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bke

bke

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2005 - 08:29

Ik dacht net dat het toevoegen van een stof aan water het vriespunt verhoogde?
Zeewater/zoutwater vervriest toch niet zo snel als gewoon water zonder zout?

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2005 - 08:50

Zeewater/zoutwater vervriest toch niet zo snel als gewoon water zonder zout?

dus ligt het vriespunt lager!

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2005 - 08:56

Ik dacht van wel, omdat  door toevoeging van vreemde deeltjes (die geneesmiddelmoleculen) het vriespunt  daalt

Volgens mij geldt dit niet voor alle stoffen. Bij zout en suiker aan water toevoegen geldt dit zeker, maar bij geneesmiddelen aan DMSO? geen idee

Maar dan is mijn probleem dat ik niet weet of die vriespuntsdaling van DMSO gelijk is aan de vriespuntsdaling van water.

Waarschijnlijk niet. Het zijn zeer verschillende oplosmiddelen, met verschillende chemische eigenschappen.

Intuďtief dacht ik dat de vriespuntsdaling van water groter zal zijn dan die van DMSO ( het smeltpunt van DMSO is 18°C),

Dat hoeft niet. De daling is volgens mij niet afhankelijk van het smeltpunt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures