grootte van kristallen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 63

grootte van kristallen

Met welke technieken kan de grootte (niet het molecuulgewicht) van kristallen worden bepaald?

groetjes Peggy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: grootte van kristallen

Je zou ze kunnen onderdompelen in een oplosmiddel waar het kristal niet in oplost, en dan het volumeverschil berekenen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 63

Re: grootte van kristallen

Dank je wel :) .

En stel dat de grootte van de kristallen 1,5μm en 3μm zou bedragen

Kan dynamische lichtverstrooiing dan ook? En gelpermeatiechromatografie (als we de poriën van de kolom aanpassen) is dat dan ook toegelaten?

groetjes Peggy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: grootte van kristallen

Poederdiffractie kan soms een deeltjesgrootte bepalen door meting van lijnverbreding.

Berichten: 311

Re: grootte van kristallen

Wat dacht je van SEM (scanning electron microscopy) of TEM (transmission electron microscopy)?

Berichten: 63

Re: grootte van kristallen

Ja, SEM en TEM zijn mij bekend, ik had er niet aan gedacht, dank je.
(rwwh @ 10 juni om 14:44 uur)

Poederdiffractie kan soms een deeltjesgrootte bepalen door meting van lijnverbreding
Wat is poederdiffractie? En wat bedoel je juist met die lijnverbreding?

Kun je misschien in het kort uitleggen waarover het gaat, want het is een tecnniek dat ik niet ken

groetjes Peggy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: grootte van kristallen

Wat is poederdiffractie? En wat bedoel je juist met die lijnverbreding?
Bij poederdiffractie kijk je naar het patroon van diffractie van Röntgenstraling aan een stof. Een mogelijk doel is de locatie en de intensiteit van de diffractielijnen te bepalen, en daaruit informatie over de 3D structuur van de kristallen af te leiden. Maar voor erg kleine kristalletjes worden de diffractielijnen breder doordat niet meer precies hoeft te worden voldaan aan de wet van Bragg. Uit de meting kan men dan de grootte van de kristalletjes vaststellen. Iets anders wat je zo kunt meten zijn spanningen in een materiaal.

Zie: Poederdiffractie op Wikipedia.

Dit is niet mijn specialiteit, dus erg precies ken ik de limieten van de techniek niet. Gokje: boven een micron wordt het moeilijk.

Berichten: 63

Re: grootte van kristallen

dank je wel voor je uitleg, ik begin hier veel bij te leren :)

groetjes Peggy

Reageer