Springen naar inhoud

singlet,doublet,triplet,multiplet?

• Log in om te kunnen reageren

azerty_CF

azerty_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2005 - 14:15

halo,
ik had een vraagje ivm NMR,
ik kan wel zien wat een singlet,doublet,triplet of multiplet is op het spectrum,maar waarvoor staat dit eigelijk?welke informatie kan ik daar uit halen?sori als het al eens gevraagd is maar ik ben hier nieuw dus... en de meeste onderwerpen hier gaan precies wel over iets moeilijkere dingen :)

sori als het mischien dom klinkt maar ik snap er niet veel van en ik vind niet echt een goede uitleg in mijn cursusen...ik heb al geprobeerd te zoeken op internet maar heb niet echt iets gevonden...

dank bij voorbaat! :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2005 - 15:39

eerste hit in google :)

hier

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5078 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 10 juni 2005 - 19:11

eerste hit in google :)

hier

Leon, zet er ook even je zoekstring bij, dan heeft zij er nog even wat meer aan!

*Als je kan zoeken, dan ...*

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2005 - 22:24

Leuke site enzo, maar misschien een beetje te ingewikkeld.

Een singlet, doublet, triplet of multiplet zegt iets over het aantal buurprotonen. Het aantal bultjes / heuveltjes / pieken - 1 is het aantal buur H-atomen. Dus een singlet betekend dat dat H-atoom (1-1=0) geen buur H-atomen heeft enz. Maar dit gaat alleen op, als de pieken een bepaalde verhouding van elkaar hebben.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juni 2005 - 23:07

En hoe kwam dat ook alweer? Even mijn theorie oplepelen:

Als er een H atoom dichtbij zit, kan dat meewerken of tegenwerken voor het magneetveld van het atoom onder studie. Beide zullen ongeveer de helft van de tijd voorkomen. Het een levert een positieve, het ander een negatieve verschuiving van de piek op.

Zijn er twee dichtbij, dan kunnen ze beide mee, beide tegen, of ťťn mee en ťťn tegen werken. Dat levert drie pieken in verhouding 1:2:1.

Zo was het toch?

Etc.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2005 - 12:10

Zo was het inderdaad. Voor enkel struktuuropheldering hoef je het alleen niet allemaal zo nauwkeurig te beredeneren. De beredenering van Roytje is praktisch wat handiger in de praktijk. Voor de 'vorm' (intensiteitsverhoudingen) van de multipletten kun je gebruik maken van de 'driehoek van Pascal':

1                   0 buren, singlet
           1    1                1 buur, doublet
        1    2    1              2 buren, triplet
     1    3    3    1            3 buren, kwartet
   1   4    6    4    1         4 buren, kwintet

etcetera

Let wel op.
Opsplitsingen kunnen ook optreden in Moleculen waarbij 'gehinderde rotatie' of chiraliteit een rol speelt. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld de twee waterstofatomen aan een methyleen-groep ook elkaar opsplitsen. Dit leidt dan tot zgn. multipletten waarbij je niet een eenduidige aanduiding van de opsplitsing kan geven. Dit soort multipletten zie je bijvoorbeeld bij cycloalkanen.

azerty_CF

azerty_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2005 - 09:46

Leuke site enzo, maar misschien een beetje te ingewikkeld.

Een singlet, doublet, triplet of multiplet zegt iets over het aantal buurprotonen. Het aantal bultjes / heuveltjes / pieken - 1 is het aantal buur H-atomen. Dus een singlet betekend dat dat H-atoom (1-1=0) geen buur H-atomen heeft enz. Maar dit gaat alleen op, als de pieken een bepaalde verhouding van elkaar hebben.

bedankt!dat was de info dat ik nodig had!
had ook al op die site gaan zien maar vond het ni direct...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures