singlet,doublet,triplet,multiplet?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

singlet,doublet,triplet,multiplet?

halo,

ik had een vraagje ivm NMR,

ik kan wel zien wat een singlet,doublet,triplet of multiplet is op het spectrum,maar waarvoor staat dit eigelijk?welke informatie kan ik daar uit halen?sori als het al eens gevraagd is maar ik ben hier nieuw dus... en de meeste onderwerpen hier gaan precies wel over iets moeilijkere dingen :)

sori als het mischien dom klinkt maar ik snap er niet veel van en ik vind niet echt een goede uitleg in mijn cursusen...ik heb al geprobeerd te zoeken op internet maar heb niet echt iets gevonden...

dank bij voorbaat! :D

Berichten: 2.399

Re: singlet,doublet,triplet,multiplet?

eerste hit in google :)

hier

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: singlet,doublet,triplet,multiplet?

Napoleon1981 schreef: eerste hit in google :)

hier
Leon, zet er ook even je zoekstring bij, dan heeft zij er nog even wat meer aan!

*Als je kan zoeken, dan ...*

Berichten: 328

Re: singlet,doublet,triplet,multiplet?

Leuke site enzo, maar misschien een beetje te ingewikkeld.

Een singlet, doublet, triplet of multiplet zegt iets over het aantal buurprotonen. Het aantal bultjes / heuveltjes / pieken - 1 is het aantal buur H-atomen. Dus een singlet betekend dat dat H-atoom (1-1=0) geen buur H-atomen heeft enz. Maar dit gaat alleen op, als de pieken een bepaalde verhouding van elkaar hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: singlet,doublet,triplet,multiplet?

En hoe kwam dat ook alweer? Even mijn theorie oplepelen:

Als er een H atoom dichtbij zit, kan dat meewerken of tegenwerken voor het magneetveld van het atoom onder studie. Beide zullen ongeveer de helft van de tijd voorkomen. Het een levert een positieve, het ander een negatieve verschuiving van de piek op.

Zijn er twee dichtbij, dan kunnen ze beide mee, beide tegen, of één mee en één tegen werken. Dat levert drie pieken in verhouding 1:2:1.

Zo was het toch?

Etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: singlet,doublet,triplet,multiplet?

Zo was het inderdaad. Voor enkel struktuuropheldering hoef je het alleen niet allemaal zo nauwkeurig te beredeneren. De beredenering van Roytje is praktisch wat handiger in de praktijk. Voor de 'vorm' (intensiteitsverhoudingen) van de multipletten kun je gebruik maken van de 'driehoek van Pascal':

Code: Selecteer alles


              1                   0 buren, singlet

           1    1                1 buur, doublet

        1    2    1              2 buren, triplet

     1    3    3    1            3 buren, kwartet

   1   4    6    4    1         4 buren, kwintet

etcetera

Let wel op.

Opsplitsingen kunnen ook optreden in Moleculen waarbij 'gehinderde rotatie' of chiraliteit een rol speelt. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld de twee waterstofatomen aan een methyleen-groep ook elkaar opsplitsen. Dit leidt dan tot zgn. multipletten waarbij je niet een eenduidige aanduiding van de opsplitsing kan geven. Dit soort multipletten zie je bijvoorbeeld bij cycloalkanen.

Berichten: 2

Re: singlet,doublet,triplet,multiplet?

Roytje schreef:Leuke site enzo, maar misschien een beetje te ingewikkeld.

Een singlet, doublet, triplet of multiplet zegt iets over het aantal buurprotonen. Het aantal bultjes / heuveltjes / pieken - 1 is het aantal buur H-atomen. Dus een singlet betekend dat dat H-atoom (1-1=0) geen buur H-atomen heeft enz. Maar dit gaat alleen op, als de pieken een bepaalde verhouding van elkaar hebben.
bedankt!dat was de info dat ik nodig had!

had ook al op die site gaan zien maar vond het ni direct...

Reageer