[scheikunde] thiosulfaat stellen met jodometrische bepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] thiosulfaat stellen met jodometrische bepaling

Ik zit met het volgende probleem, waarschijnlijk zeer gemakkelijk op te lossen maar ik geraak er toch niet aan uit.

Een oplossing van natriumthiosulfaat wordt gesteld door het oplossen van 0.1210g kaliumjodaat( MM: 214g /mol) in water, gevolgd door toevoeging van een grote overmaat kaliumjodide en aanzuren met zoutzuur. Het vrijgestelde jodium vereist 41.61 ml van de thiosulfaatoplossing om het blauwe zetmeel- jodiumcomplex te ontkleuren. Bereken de molariteit van natriumthiosulfaat.

De uitkomst is 0.08147M

Ik weet reeds dat N thiosulfaat x V thiosulfaat = N oxidans x V oxidans

Berichten: 328

Re: [scheikunde] thiosulfaat stellen met jodometrische bepaling

Kaliumjodaat is: KIO3

Dit reageert met de jodide en het zuur tot I2 en H2O

IO3- + 5I- + 6H+ -> 3I2 + 3H2O

Met de molaire massa van het kaliumjodaat kun je het aantal mol kaliumjodaat berekenen. Hiermee kun je het aantal mol jood (I2) dat onstaat berekenen.

I2 + 2e- -> 2 I-

2S2O32- -> S4O62- + 2e-

M.b.v. van de reacties kun je berekenen hoeveel mol thio je nodig hebt om al het jood te laten reageren. En dit aantal mol thio zat in je 41,61 ml, dus kun je de molariteit berekenen.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] thiosulfaat stellen met jodometrische bepaling

rambi schreef: Ik zit met het volgende probleem, waarschijnlijk zeer gemakkelijk op te lossen maar ik geraak er toch niet aan uit.

Een oplossing van natriumthiosulfaat wordt gesteld door het oplossen van 0.1210g kaliumjodaat( MM: 214g /mol) in water, gevolgd door toevoeging van een grote overmaat kaliumjodide en aanzuren met zoutzuur. Het vrijgestelde jodium vereist 41.61 ml van de thiosulfaatoplossing om het blauwe zetmeel- jodiumcomplex te ontkleuren. Bereken de molariteit van natriumthiosulfaat.

De uitkomst is 0.08147M

Ik weet reeds dat N thiosulfaat x V thiosulfaat = N oxidans x V oxidans
Kijk even naar een paar topics naar beneden..

Heb dezelfde proef gedaan namelijk.. Afbeelding

Berichten: 8

Re: [scheikunde] thiosulfaat stellen met jodometrische bepaling

Heel erg bedankt, nu begrijp ik het tenminste hoe het moet.

Greetz Rambi

Reageer