Springen naar inhoud

alcohol bepaling mbv. kaliumdichromaat oplossingen

• Log in om te kunnen reageren

rambo

rambo

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2005 - 10:16

Titratie's met kaliumdichromaat zijn mij niet vreemd, het zijn vooral terugtitatie's die in zuur midden uitgevoerd worden wegens de beperkte reactiesnelheid. Dit werd vroeger ook gebruikt bij de alcohol bepaling. Maar nu kwam de lector toch wel met een redelijk moeilijk vraagstukje af, waar ik 1.5 u heb op gezocht en het juiste antwoord heb gevonden maar vraag me niet hoe ik eraan kom.

Het gaat als volg: Een volume van 5.0 ml brandy wordt met water verdund tot 1 l in een maatkolf en gehomogeniseerd. Van deze verdunde oplossing wordt de ethylalcohol aanwezig in 25.0 ml gedestilleerd en opgevangen in 50.0 ml 0.02 M kaliumdichromaat, waar onder verwarming oxidatie tot azijnzuur optreedt.
Maar na afoelen wordt hierbij 20.0 ml 0.1253 M Fe[SUP]2+ gepipetteerd. De overmaat ferro-ionen wordt vervolgens getitreerd met 7.46 ml van de standaard kaliumdichromaat oplossing op difenylaminesulfonzuur als indicator. Berken het gewicht-volume procent ethanal in deze alcoholische drank. De uitkomst bedraagt 40.4 % ethanol.

Ik weet dat de n van ethanol 4 bedraagt, de MM: 46.07g/mol is , mijn bereking gaat als volgt, maar ik denk niet dat het juist is eerlijk gezegd:

50.00mlx 0.02 x 6 -{(0.1253x20x1)-(7.46x0.02x6)} = 4.3892
dit deel ik door 4 equivalenten: 1.0973 eg/m x 46.07 g/mol= 50.5526x 40=
2020.1040/50= 40.44 %ethanol

Maar hoe heb ik dit nu juist gedaan of volledig verkeerd, en gelieve mij een klein beetje uitleg erbij te verschaffen.

Alvast zeer bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures