molybdeenblauwfosfaat complex

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

molybdeenblauwfosfaat complex

Hallo,

ik dien het fosfaatgehalte (in mg/ml) van een waterstaal te bepalen, een vial met 5ml waterstaal.

Ik ga dit doen door vorming van een molybdeenblauwfosfaatcomplex Afbeelding en absorbantiemeting van dit molybdeenblauwfosfaatcomplex. Hoe meer absorbantie hoe groter de concentratie fosfaat.

Ik zal eerst kort uitleggen hoe ik tewerk ga om vervolgens mijn probleem te formuleren. :)

Voor de vorming van dit kleurcomplex gebruik ik een reagens Z. Ik zet een X/Y-grafiek uit met X=concentratie fosfaat van mijn standaarden en Y= absorbantie

De zero-absorbantie bepaal ik dmv een blanco

3ml water + 7 ml reagens Z

Ik gebruik een standaard van 1mM fosfaat voor de aanmaak van verschillende concentraties fosfaat in het molybdeencomplex;

0.1ml 1mM + 2.9ml water + 7ml reagens Z Vtot=10ml

Stand 1mM 100x=0.01mM

zo ook met 0.2/0.4/0.6/0.8/1.0 ml 1mM

ik heb standaarden van 0.01mM, 0.02mM, 0.04mM, 0.06mM, 0.08mM en 1.0mM

De blanco en de standaarden meet ik twee keer. Ik heb dus te maken met enkelvoudige lineaire regressie, de correlatiecoëfficiënt r geeft een lineair verband en ik bepaal de rechte dmv de kleinste-kwadraten-methode.

Mijn waterstaal verdun ik 10x en ik neem 0.5ml voor de vorming van het kleurcomplex

0.5ml staal + 2.5mlwater + 7ml reagens Z Vtot=10ml

Hypothese; wanneer ik de absorbantie van dit staal meet bij 650nm, krijg ik een absorbantie die bijv. overeenkomt met 0.07mM (afleiden uit grafiek)

In de 10ml=Vtot van kleurcomplexvorming zit dus

0.07mmom/l x 0.01l = 0.0007mmol fosfaat

Deze hoeveelheid is afkomstig van 0.5ml staal gebruikt voor de kleurreactie, dus mijn staal heeft een concentratie fosfaat van

0.0007mmol / 0.5ml = 0.0014 mmol/ml

Mijn staal werd oorspronkelijk 10x verdund, dus de concentratie fosfaat van mijn staal is

0.014 mmol/ml met MM fosfaat= 95g/mol=95mg/mmol

= 1.33 mg/ml

Dit is de redenering die volgens mij juist is. Nu heb ik echter een formule bij deze methode

[fosfaat in mg/ml]= A x B x C x D x 1/V

met A = hoeveelheid fosfaat uitgedrukt in µmol

B = MM fosfaat 95mg/mmol

C = verdunningsfactor van het staal, dus 10x

D = eenheidsfactor [1mM/1000µmol]

V = volume van het staal, dus 0.5 ml

Volgens de redenering die ik gemaakt heb en waarbij ik gewerkt heb voor A in mmol ipv µmol heb ik D niet nodig.

Stel dat ik A wel in µmol zou uitdrukken dan moet ik rekening houden met de eenheidsfactor D. Wanneer ik dit doe volgens de formule kan ik volgens mij onmogelijk mijn resultaat bekomen in mg/ml gezien er een eenheid liter overbijft van 1mM/1000µmol.

Zit ik bijgevolg dus ergens verkeerd in mijn redenering of klopt de eenheidsfactor niet wanneer ik A uitdruk in µmol. Volgens mij klopt de eenhedsfactor niet??

Volgens mijn redenering:

0.0007mmol x 95mg/mmol x 10 x 1/0.5ml = 1.33mg/ml

gebruik D overbodig

Volgens de formule:

0.7µmol x 95mg/mmol x 10 x 1/0.5ml x 1mmol/l x 1/1000µmol = 1.33 mg/liter.ml

Het resultaat is hetzelfde maar de eenheid liter blijft over wanneer ik de formule gebruik??

Indien iemand dezelfde mening deelt...super, indien niet, dan weet ik bijgevolg ook waar ik verkeerd zit, maar nogmaals, ik denk dat mijn redenering correct is

:D

Effe de hersenen pijnigen zou ik zeggen :)

Berichten: 104

Re: molybdeenblauwfosfaat complex

het komt beide keren op hetzelfde antwoord neer, de eenheid van je antwoord moet volgensmij mg/ml zijn, wat hetzelfde is als g/liter

Berichten: 25

Re: molybdeenblauwfosfaat complex

Hi

Als ik vanuit de formule: fosfaat in mg/ml]= A x B x C x D x 1/V vertrek dan heb ik:

mg x ml-1 = umol x mg x mmol-1 x mmol x 10-3 x umol x ml

= mg x 10-3 ml = mg / l

dus dat kan niet, dat wil zeggen dat de verduningsfactor moet een eenheid hebbenzoals l/ ml

Berichten: 20

Re: molybdeenblauwfosfaat complex

Indd mg/ml = g/l maar bij toepassing van de formule kom ik niet uit op g/l

:)

wanneer ik de formule toepas en werk met de gegeven eenheden kom ik uit op mg/ml.liter

[fosfaat in mg/ml]= A x B x C x D x 1/V

0.7µmol x 95mg/mmol x 10 x 1/0.5ml x 1mmol/l x 1/1000µmol = 1.33 mg/liter.ml

de eenheid liter is afkomstig van de eenheidsfactor D en die wordt gegeven door;

1mM/1000µmol

dus volgens mij moet mM vervangen worden door mmol om het probleem op te lossen. Tenzij ik iets over het hoofd zie waardoor mM toch correct is.

[mg x ml-1 = umol x mg x mmol-1 x mmol x 10-3 x umol x ml

= mg x 10-3 ml = mg / l

]

hetgeen laghch01 doet is goed bedoelt, maar het is 1/V, dus ml-1 ipv ml

Reageer