hyaluronzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 63

hyaluronzuur

Als een hyaluronzuurbatch een Mn = 500 000 g/mol en Mv = 800 000 g/mol heeft en we voeren hier gelpermeatiechromatografie op uit, hoe zal dan de grafiek gewichtsfractie versus elutietijd eruit zien?

Ik dacht dat we dus eerst de piek van Mv zouden verkrijgen en dan op het einde de piek van Mn, waarbij de piek van 800 000 groter is dan die van 500 000?

Het is gewoon het woord 'gewichtsfractie' dat me doet twijfelen.

groetjes Peggy

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: hyaluronzuur

Is het niet zo dat bedoeld wordt dat de grootste moleculen (grootste gewichtsfractie) als eerste elueren, gevolgd door achtereenvolgens de lagere gewichtsfracties?

Berichten: 63

Re: hyaluronzuur

Ja, ik dacht dat ook, maar was het niet zeker.

groetjes Peggy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hyaluronzuur

Pas op hoor, je krijgt volgens mij niet twee pieken, maar één brede piek die overeen komt met de massaverdeling van je polymeer. Het is niet zo dat het polymeer twee verschillende lengtes heeft, maar een lengteverdeling die overkeenkomt met deze twee gemiddelden.

Berichten: 63

Re: hyaluronzuur

Mag ik hier dan uit besluiten dat we één symmetrische piek bekomen, met aan de rechter helft van die piek eerst de elutie van Mv=800 000 en vervolgens meer naar beneden toe (als we nog steeds de rechter helft van die piek beschouwen) de elutie van Mn=500 000?

groetjes Peggy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hyaluronzuur

Ik begeef mij op een hellend vlak want ik ken de polymeerchemie helemaal niet. Maar als je een gemiddelde hebt van 500k betekent dat dat er waarden onder en boven voorkomen. Hetzelfde geldt voor het gemiddelde van 800k dat door een andere weging tot stand komt. Mijn conclusie is dus dat de piek nog significant breder moet zijn aan beide kanten. Of hij symmetrisch is kun je uit deze informatie niet afleiden.

Ik heb ook geen idee hoe het elutieprofiel tot stand komt. Is de verticale as het aantal moleculen, dan zal de verdeling zijn zwaartepunt op 500k moeten hebben. Is de vertikale as het totale gewicht, dan ligt het zwaartepunt bij de Mw.

Reageer