Rol van methyleenblauw

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Rol van methyleenblauw

Goedendag,

Ik heb een vraag over een scheikunde-proef die ik heb gedaan op school. (Ik weet niet zeker in welk gedeelte ik dit bericht moet plaatsen, excuses als ik dit niet goed heb gedaan.)

Het gaat om de proef "Bacteriën maken groene stroom".

We moesten hierbij een biofluorcel bouwen: aan de bekerglas waar deze in zit kaliumhexacyanoferaat oplossing toevoegen. Vervolgens voegden we gist toe, na 5 minuten glucose, en na nog eens 5 minuten methyleenblauw. We herhaalden de proef nog 2 keer met een andere volgorde namelijk Gist, methyleenblauw en glucose. En als laatste methyleenblauw, glucose en gist. Tussentijds maten we de spanning.

Ik weet dat er een redox-reactie plaatsvindt tussen de ethanol, geproduceerd door de gist, en de kaliumhexacyanoferaat. Maar ik snap niet wat de functie van methyleenblauw is. De spanning daalt tijdens de proef, maar als alle 3 stoffen toegevoegd zijn stijgt deze weer.

Kan iemand mijn vraag beantwoorden?

Als ik nog meer informatie moet geven, doe ik dit graag :)

Bedankt!

Berichten: 740

Re: Rol van methyleenblauw

Methyleenblauw kleuring wordt gebruikt om onder de microscoop te kijken of de gisten leven of dood zijn, zwakke en dode cellen nemen dit op en kleuren blauw en de levende en actieve cellen blijven kleurloos.

Verder weet ik ook niet waarvoor het zou kunnen dienen...

Berichten: 1

Re: Rol van methyleenblauw

ik ben nu op school bezig met een po over gistcellen, onze opdracht op het moment is het tellen van de gistcellen.. ik heb gevonden dat je met methyleenblauw de levende cellen zichtbaar kan maken.. maar nu is mijn vraag wat is de concentratie die je hiervoor gebruikt? aangezien bij op school alleen methyleenblauw in poeder vorm hebben. groeten thijs

Reageer