Chemische Reacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Chemische Reacties

Hoi!

Voor een profielwerkstuk (3e klas VWO, natuur en gezondheid) heb ik een proef gedaan over de werking van maagzuurtabletten.

Omdat ik er graag een leuk verslag met veel toevoegingen van wil maken, plaats ik de chemische reacties van de maagzuurtabletten+ Zure stoffen er ook bij. Naar veel op google gezocht te hebben weet ik ze echter nog steeds niet. (Tja ze zijn niet makkelijk...)

Kan iemand mij helpen met de volgende reacties?

(Schema + vergelijking)

Azijn + Aluminiumoxide + Magnesiumhydroxide --> ....

CH3COOH + AlO + Mg(OH)2

En

Azijn + Natriumbicarbonaat

CH3COOH + Na2CO3

Eventueel heb ik ook nog dezelfde vergelijkingen nodig, maar dan ipv. Azijn zoutzuur (1/10 molair).

Ook ben ik benieuwd of deze vergelijking klopt;

Naturazijn + Calciumcarbonaat + Magnesiumcarbonaat --> Koolstofdioxide + Calciummagnesiumacetaat

CH3COOH + CaCO3 + MgCO3 --> CO2 + CMA

Bij voorbaat HEEL veel dank!

Leo.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Boels Sorry Jorim, had ik kunnen weten. Ik zal mijn volgende posts duidelijker maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Chemische Reacties

Het zijn gewone zuur-base reacties, dus:

HA + MB -> MA + HB

HA is het zuur

MB is het hydroxide/oxide van het metaal

De hydroxides en oxides vormen uiteindelijk water en het metaalzout van het geconjugeerde anion van het zuur (bij azijnzuur het acetaatzout en bij zoutzuur het chloridezout). Carbonaationen reageren met zuur tot 'H2CO3' wat uit elkaar valt in water en CO2

NB. Aluminiumoxide is Al2O3 en niet AlO, het aluminium ion is immers driewaardig.
CH3COOH + CaCO3 + MgCO3 --> CO2 + CMA
Deze is aardig in de goede richting, maar bij een reactievergelijking moeten de elementen (en het aantal) vóór en ná de pijl met elkaar kloppen (er wordt ook water gevormd)

Berichten: 13

Re: Chemische Reacties

Ok, dank je..

Let wel dat het meeste nog boven mijn kennis uitgaat. Mijn docent zal waarschijnklijk wel weten dat ik het meeste van internet heb gehaald, maar het is te vergelijken met een verslag maken over Kinderarbeid en daar informatie over opzoeken. Bedankt voor je hulp, ik zal de hoeveelheden aanpassen. Al2O3 Dacht ik ook al, ik meen alleen ergens op internet iets anders gevonden te hebben.

Iig, klopt deze nu?

Reactieschema

Natuurazijn + Natriumbicarbonaat

--> Natriumacetaat + Water + Koolstofdioxide

Reactievergelijking

2CH3COOH + Na2CO3 --> 2CH3COONa + H2O + CO2

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemische Reacties

De reactie klopt :)

Berichten: 13

Re: Chemische Reacties

De reactie klopt :D
Hè **** ik dacht al :)

Bedankt iedereen, ik ga nu als een speer naar de copyshop. Hele dag bezig geweest...ik hoop dat het cijfer een beetje redelijk is :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Chemische Reacties

Boels schreef: Iig, klopt deze nu?

Reactieschema

Natuurazijn + Natriumbicarbonaat

--> Natriumacetaat + Water + Koolstofdioxide

Reactievergelijking

2CH3COOH + Na2CO3 --> 2CH3COONa + H2O + CO2
De reactie klopt wel, alleen natriumbicarbonaat is NaHCO3. Na2CO3 is natriumcarbonaat (soda).

Maar maak je daar geen zorgen om, het gaat om het principe van een zuur neutraliseren met een base, en dat geef je met de vergelijking van natriumcarbonaat ook prima weer.

Berichten: 13

Re: Chemische Reacties

Keihard fietsen naar de stad, 2 minuten over 6 bij de copyshop. Willen ze het niet printen. Ja tuurlijk heb ik een printer thuis, maar inkt is bijna op en ik wil het graag mooie kwaliteit hebben.

In elk geval heb ik nog een dag extra, dit is wat ik nu heb.

Azijn:

Reactieschema

Naturazijn + Calciumcarbonaat + Magnesiumcarbonaat

--> Calciummagnesiumacetaat + Koolstofdioxide + Water

Reactievergelijking

2CH3sCOOH + CaCO3 + MgCO3 --> 2CMA + 3H2O + CO2

Natuurazijn + Aluminiumoxide + Magnesiumhydroxide

--> ?

Reactievergelijking

CH3COOH + Al2O3 + MG(OH)2 --> ? + CO2 + H2O

De twee metalen kunnen samen niet, hoe gaat het dan?

Reactieschema

Natuurazijn + Natriumbicarbonaat

--> Natriumacetaat + Water + Koolstofdioxide

Reactievergelijking

CH3COOH + NaHCO3 --> CH3COONa + H2O + CO2

Heb ik de vergelijking zo kloppend gemaakt DrQuico?

Zoutzuur:

Reactieschema

Zoutzuur + Calciumcarbonaat + Magnesiumcarbonaat

-->

Reactievergelijking

2HCl + 2CaCO3 + 2MgCO3 --> 2MgCl + 2CaO + H2O + CO2

Kan het zijn dat de witte klontering die ik waarnam in het bekerglaasje inderdaad kalkvorming was?

Reactieschema

Zoutzuur + Magnesiumhydroxide + Aluminiumoxide

--> ? + Water + Koolstofdioxide

Reactievergelijking

2Mg(OH)2 + 2Al2O3 + 2HCl --> ? + H2O + CO2

Wederom, 2 metalen?

Reactieschema

Zoutzuur + Natriumbicarbonaat

--> Natriumchloride + Water + Koolstofdioxide

Reactievergelijking

HCl + NaHCO3 --> NaCl + H2O + CO2

Graag alles corrigeren. Ik vind dat het me behoorlijk goed is gelukt voor basis 3de klas Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Chemische Reacties

Het is inderdaad aardig goed gelukt. Nog wel wat foutjes helaas:
Naturazijn + Calciumcarbonaat + Magnesiumcarbonaat

--> Calciummagnesiumacetaat + Koolstofdioxide + Water
Je gebruikt 4 equivalenten azijnzuur ipv 2. Je krijgt dan maar 1 MCA (één Mg en één Ca ion), 2 water en 2 CO2
Natuurazijn + Aluminiumoxide + Magnesiumhydroxide

--> ?

Reactievergelijking

CH3COOH + Al2O3 + MG(OH)2 --> ? + CO2 + H2O

De twee metalen kunnen samen niet, hoe gaat het dan?
Dan krijg je geen 'mengzout' zoals MCA, maar Al(CH3COO)3 en magnesium(CH3COO)2 (Met MG bedoel je Mg neem ik aan?). Voor Al2O3 + MG(OH)2 heb je dan (2 x 3 + 2) 8 equivalenten azijnzuur nodig.
Natuurazijn + Natriumbicarbonaat

--> Natriumacetaat + Water + Koolstofdioxide

Reactievergelijking

CH3COOH + NaHCO3 --> CH3COONa + H2O + CO2
Die klopt! :)
Zoutzuur + Calciumcarbonaat + Magnesiumcarbonaat

-->

Reactievergelijking

2HCl + 2CaCO3 + 2MgCO3 --> 2MgCl + 2CaO + H2O + CO2
Je krijgt zeker geen CaO gevormd (dit reageert met water) en magnesium is 2+ waardoor het MgCl2 wordt. Zowel calciumcarbonaat als magnesiumcarbonaat reageren tot MgCl2 en CaCl2 (witte neerslag?). Verder krijg je nog water en CO2
Magnesiumhydroxide + Aluminiumoxide + Chloor

--> ? + Water + Koolstofdioxide

Reactievergelijking

2Mg(OH)2 + 2Al2O3 + 2HCl --> ? + H2O + CO2
Dit gaat ongeveer hetzelfde als bij azijnzuur
Zoutzuur + Natriumbicarbonaat

--> Natriumchloride + Water + Koolstofdioxide

Reactievergelijking

HCl + NaHCO3 --> NaCl + H2O + CO2
Deze klopt ook!

Nog een algemene tip: als je een reactievergelijking hebt opgeschreven dan kun je deze altijd controleren door het aantal atomen van ieder element links en rechts van de pijl te tellen. Deze moeten links en rechts van de pijl altijd hetzelfde zijn. Let hiernaast ook op de ladingen van de ionen (bijv. Mg2+ en Cl-)

Bij je eerste vergelijking klopt dit niet (CMA = MgCa(CH3COO)4) en bij je laatste wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chemische Reacties

DrQuico schreef:
Magnesiumhydroxide + Aluminiumoxide + Chloor

--> ? + Water + Koolstofdioxide

Reactievergelijking

2Mg(OH)2 + 2Al2O3 + 2HCl --> ? + H2O + CO2


Dit gaat ongeveer hetzelfde als bij azijnzuur
Ik had dit niet zo gevolgd, maar hier gaat toch iets mis? Chloor is Cl2, en hoe kan er hier nou koolzuur vrijkomen als er geen koolstof aanwezig is?

Berichten: 13

Re: Chemische Reacties

rwwh schreef:
DrQuico schreef:
Magnesiumhydroxide + Aluminiumoxide + Chloor

--> ? + Water + Koolstofdioxide

Reactievergelijking

2Mg(OH)2 + 2Al2O3 + 2HCl --> ? + H2O + CO2
Dit gaat ongeveer hetzelfde als bij azijnzuur
Ik had dit niet zo gevolgd, maar hier gaat toch iets mis? Chloor is Cl2, en hoe kan er hier nou koolzuur vrijkomen als er geen koolstof aanwezig is?
Bedankt dat je de fout ziet, ik heb het gecorrigeerd.

En erg bedankt DrQuico. Ik zal er goed naar kijken en alles netjes opschrijven! Ik weet trouwens wel van de wet van massabeheer af hoor, maar positief/negatief geladen atomen, en dingen zoals hydroxide/carbonaten gaat/ging tot boven mijn kennis. Het doel van de proef was dan ook het verschil in pH-waarden, je had zeker wel door dat het om maagzuurtabletten ging :) .

Erg bedankt, ik ga er vanmiddag nog even aan werken en dan laat ik het op tijd!! printen.

Leo.

Berichten: 13

Re: Chemische Reacties

DrQuico schreef:
Natuurazijn + Aluminiumoxide + Magnesiumhydroxide

--> ?

Reactievergelijking

CH3COOH + Al2O3 + MG(OH)2 --> ? + CO2 + H2O

De twee metalen kunnen samen niet, hoe gaat het dan?
Dan krijg je geen 'mengzout' zoals MCA, maar Al(CH3COO)3 en magnesium(CH3COO)2 (Met MG bedoel je Mg neem ik aan?). Voor Al2O3 + MG(OH)2 heb je dan (2 x 3 + 2) 8 equivalenten azijnzuur nodig.
Magnesiumhydroxide + Aluminiumoxide + Chloor

--> ? + Water + Koolstofdioxide

Reactievergelijking

2Mg(OH)2 + 2Al2O3 + 2HCl --> ? + H2O + CO2
Dit gaat ongeveer hetzelfde als bij azijnzuur
Ok, alles is aardig gelukt alleen deze twee bovenste begrijp ik niet helemaal. Je legt uit dat de metalen reageren met de zuren, Al(CH3COO)3 bijvoorbeeld. Moet ik dit nu net zo zien als een wiskundige formule, en Al vermenigvuldiggen met Chloor? Ik zie niet precies wat je bedoeld.... Maar aan de andere kant begrijp ik wel waar je naar toe wil, de stap is voor mij alleen iets te groot :) .

(De andere 4 zijn trouwens gelukt, ik denk niet dat het nodig is die nog te posten, ik ben ervan overtuigd dat die nu goed zijn).((Bedankt!)).

Berichten: 13

Re: Chemische Reacties

Ik heb er de hele tijd over zitten peinzen maar ik kom er nog steeds niet uit. Bedoel je nou dat Al2O3(CH3COO)3 bijvoorbeeld een van de reactieproducten is?

Ik kan op internet ook nergens de naam van die stoffen vinden. (terwijl ik die eigenlijk wel nodig heb).

Indien mogelijk graag snel hulp...anders vul ik in dat ik de bindingen niet weet en dat zou wel slordig zijn... ( 16:30 ben ik weg).

Bij voorbaat veel dank,

Leo.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Chemische Reacties

Ok, alles is aardig gelukt alleen deze twee bovenste begrijp ik niet helemaal. Je legt uit dat de metalen reageren met de zuren, Al(CH3COO)3 bijvoorbeeld. Moet ik dit nu net zo zien als een wiskundige formule, en Al vermenigvuldiggen met Chloor? Ik zie niet precies wat je bedoeld.... Maar aan de andere kant begrijp ik wel waar je naar toe wil, de stap is voor mij alleen iets te groot
De metaal oxides/hydroxides/carbonaten reageren met zuren (azijnzuur of zoutzuur). Je vormt dan water (en CO2 bij carbonaten). Ook komt het metaal ion vrij en wordt er acetaat of chloride gevormd.

Dus:

Al2O3 + 6 CH3COOH -> 2 Al(CH3COO)3 + 6 H2O

en

Al2O3 + 6 HCl -> 2 AlCl3 + 6 H2O

Eigenlijk zijn de reacties dus hetzelfde. Wanneer er ook Mg(OH)2 aanwezig is krijg je ook nog

Mg(OH)2 + 2 CH3COOH -> Mg(CH3COO)2 + 2 H2O

en

Mg(OH)2 + 2 HCl -> MgCl2 + 2 H2O

Combineren geeft dan

Al2O3 + Mg(OH)2 + 8 CH3COOH -> 2 Al(CH3COO)3 + MgCl2 + 8 H2O

Die van HCl kun je dan zelf wel vinden

Berichten: 13

Re: Chemische Reacties

Top, echt hartstikke bedankt.

Ik ga nu naar de copyshop (op tijd..).

Ik zal mijn cijfer ook posten, dan weet je waar je aan meegeholpen hebt :)

BEDANKT!

Leo.

Reageer