Springen naar inhoud

Neerslagreactie

• Log in om te kunnen reageren

Emtec

Emtec

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 16:05

Hoe moet je precies te werk gaan bij het ontleden van de neerslagreactie?

Bv.

Geef van de volgende neerslagreactie de essentiele ionenreacties en de stoffenreactievergelijkingen.

1. Kaliumjodide + looddinitraatoplossing

Ik heb de oplossing van deze oefening wel maar ik snap de werkwijze volledig niet. Is deze hetzelfde bij de neutralisatiereactie? Thx

Veranderd door Emtec, 14 juni 2005 - 16:05

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juni 2005 - 17:06

Bij een neerslagreactie moet je alle combinaties van twee ionen nagaan, en kijken of die in combinatie wel oplosbaar zijn. Als je een paar kan vinden dat niet samen oplost, dan zal dat uit een gecombineerde oplossing neerslaan.

Helpt dat?

Emtec

Emtec

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 17:14

Ok, nu zie ik het. Bedankt :)

Veranderd door Emtec, 14 juni 2005 - 19:20

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 18:05

Hoe weet je welke oplosbaar zijn en welke niet?

Dat staat in je BINAS :) tabel 45 ofzo

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juni 2005 - 19:02

Elke stof die dan niet oplosbaar is word (in de oplossing) doorstreept? (Want dat vroeg ik me eigenlijk af :) )

Dat is een manier om het te doen, en zo leren jullie dat volgens jouw oplossing. Je lost eerst alle zouten op, dan gooi je de oplossingen op papier bij elkaar, en kijk je welke combinaties er niet in oplossing kunnen zijn. Die streep je dan door en laat je met elkaar een neerslag vormen.

Inderdaad kun je uitgaan van de oplosbaarheidstabel in BINAS. Dat is handig. Maar het is ook wel makkelijk om een paar dingetjes uit je hoofd te weten. Zo lossen alle acetaat-zouten eigenlijk goed op. En alle natrium en kaliumzouten ook. Als je dat in de gaten houdt hoef je veel minder combinaties op te zoeken, want die ionen zitten vaak in dit soort opgaven.

Emtec

Emtec

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 19:29

Bedankt voor de uitleg, ik snap het volledig.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juni 2005 - 10:27

Zie het maar als:

2Na+ (aq) + CO32- (aq) + Ca2+ (aq) + 2 NO3- (aq) --> CaCO3(s) + 2Na (aq)+ + 2 NO3- (aq)

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 18:26

.... En alle natrium en kaliumzouten ook.....

Praktisch alle nitraatzouten ook

Bakkerbolletje

Bakkerbolletje

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2012 - 16:50

Dat is een manier om het te doen, en zo leren jullie dat volgens jouw oplossing. Je lost eerst alle zouten op, dan gooi je de oplossingen op papier bij elkaar, en kijk je welke combinaties er niet in oplossing kunnen zijn. Die streep je dan door en laat je met elkaar een neerslag vormen

2Na+ (aq) + CO32- (aq) + Ca2+ (aq) + 2 NO3- (aq) --> CaCO3(s) + 2Na (aq)+ + 2 NO3- (aq)

Ik haal een oud topic naar boven omdat ik met deze materie ook aan het worstelen ben en hier iets lees wat ik graag zou bevatten.

Dus de reden in deze oplossing dat de CA en de CO3 elkaar vinden is omdat die een exacte match zijn om de edelgasconfiguratie te bereiken.

Wat ik mij afvraag is wat dan de reden is dat ze neerslaan als een vaste stof.
En dus opeens niet meer goed oplosbaar zijn in water.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 januari 2012 - 17:09

Heeft niet zoveel met matchen te maken. Loodjodide slaat ook neer als een baksteen, net zoals calciumfosfaat. Dit heeft te maken met hoe energie gunstig het systeem is. Als het gecombineerde zout een lagere energie heeft dan het gesplitste zout, zal het dus neerslaan.

Wat er in wezen gebeurt bij een goed oplosbaar zout is dat de watermoleculen zich tussen de ionen van het zout gaan wrikken en elk ion met een waterschilletje omringen. Dit noemt men hydratatie, en geeft energie Ehyd af aan het systeem. Om die ionen van elkaar af te trekken is, net zoals bij 2 magneten, een bepaalde energie Eion nodig, die wordt onttrokken aan het systeem.

Zodra Eion - Ehyd <0 is, heb je een goed oplosbaar zout, 0 of hoger en het lost niet op.

Veranderd door Fuzzwood, 05 januari 2012 - 17:13

Bakkerbolletje

Bakkerbolletje

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2012 - 18:12

Oke dus als ik het goed begrijp trekken die 2 zodanig hard naar elkaar toe dat de watermoleculen ze niet uit elkaar kan houden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures