[scheikunde] Vitamine C / fluorapatiet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 63

[scheikunde] Vitamine C / fluorapatiet

Een aantal vraagjes waar ik niet uitkom:

[vitamine C]

Vitamine C heeft de molecuulformule C6H8O6.

De structuurformule van vitamine C kan als volgt worden weergegeven:

Afbeelding

Vraag: Leg uit of verwacht mag worden dat vitamine C goed in water op zal lossen?

----------

[fluorapatiet]

Eén van de grondstoffen die gebruikt kunnen worden voor de bereiding van waterstoffluoride is fluorapatiet, Ca5F(PO4)3. Fluorapatiet kan beschouwd worden als een mengsel van de zouten calciumfluoride en calciumfosfaat.

Fluorpatiet is volledig onoplosbaar in water

Vraag 1: Hoe kun je dat zeker weten? (gebruik een gegeven uit bovenstaande tekst)

Vraag 2: Hoe kun je dat theoretisch vermoeden? (gebruik binas tabel 45)

Vraag 3: Leg uit waarin het oplossen van moleculaire stoffen in water verschilt van het oplossen van zouten.

Nogal lastige vragen vind ik... kom er niet uit.

Wie kan me helpen?

Berichten: 328

Re: [scheikunde] Vitamine C / fluorapatiet

Lau schreef: [vitamine C]

Vitamine C heeft de molecuulformule C6H8O6.

De structuurformule van vitamine C kan als volgt worden weergegeven:

Afbeelding

Vraag: Leg uit of verwacht mag worden dat vitamine C goed in water op zal lossen?
Water is polair en vitamine c heeft veel polaire groepen (-OH , C=O, C-O-C), dus het zal oplossen.
Vraag 1: Hoe kun je dat zeker weten? (gebruik een gegeven uit bovenstaande tekst)
Zou het niet weten
Vraag 2: Hoe kun je dat theoretisch vermoeden? (gebruik binas tabel 45)
In tabel 45 zoek je verticaal Ca2+ op en horizontaal F- en PO43- en dan zie je 2 keer een s'je staat. CaF2 en Ca3(PO4)2 lossen niet op, dus waarschijnlijk je fluorapatiet ook niet.
Vraag 3: Leg uit waarin het oplossen van moleculaire stoffen in water verschilt van het oplossen van zouten.
Moleculaire stoffen splitsen niet als ze worden opgelost, zouten wel (in een positief en negatief ion).

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] Vitamine C / fluorapatiet

Lau schreef: [fluorapatiet]

Eén van de grondstoffen die gebruikt kunnen worden voor de bereiding van waterstoffluoride is fluorapatiet, Ca5F(PO4)3. Fluorapatiet kan beschouwd worden als een mengsel van de zouten calciumfluoride en calciumfosfaat.

Fluorpatiet is volledig onoplosbaar in water

Vraag 1: Hoe kun je dat zeker weten? (gebruik een gegeven uit bovenstaande tekst)

Vraag 2: Hoe kun je dat theoretisch vermoeden? (gebruik binas tabel 45)

Vraag 3: Leg uit waarin het oplossen van moleculaire stoffen in water verschilt van het oplossen van zouten.

Nogal lastige vragen vind ik... kom er niet uit.

Wie kan me helpen?
1. Het is een mengsel

2. Volgens tabel 45A is calciumfluoride en calciumfosfaat niet oplosbaar (geeft neerslag)

3. Deze weet ik niet zo (heb geen boeken meer om na te kijken (heb al vakantie :) ))
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 328

Re: [scheikunde] Vitamine C / fluorapatiet

jurn schreef: 1. Het is een mengsel
Waarom kan een mengsel van zouten niet oplossen?

Berichten: 63

Re: [scheikunde] Vitamine C / fluorapatiet

Bij 1 denk ik zelf dat het komt door 'tandglazuur'. Tandglazuur beschermt de tanden en kan niet oplosbaar zijn in water. Als je telkens drinkt of eet wordt het opgelost. Dan hou je geen tandglazuur meer over.

Denk ik... mee eens?

Bedankt voor vraag 2. Is inderdaad slecht oplosbaar.

Maar vraag 3 snap ik niet zo.. kan je meer uitleg geven?

Ohja.. (bij vitamine c) hoe weet je dat water polair is?

Berichten: 328

Re: [scheikunde] Vitamine C / fluorapatiet

Moleculaire stoffen zoals vitamine splitsen niet, alle atomen blijven aan elkaar vast zitten. Koolstof atoom 5 blijft dus aan koolstof atoom 4 (zie je plaatje)

Zouten bestaan uit 2 delen, positieve en negatieve ionen. Ca2+ is een positief ion en F- is een negatief ion. Als zouten worden opgelost, splitsen die 2 delen. Bijv. NaCl splits in Na+ en Cl-.
hoe weet je dat water polair is?
Klik

Berichten: 63

Re: [scheikunde] Vitamine C / fluorapatiet

Bedankt.. ik snap het.

Berichten: 162

Re: [scheikunde] Vitamine C / fluorapatiet

Er is nog een reden waarom ascorbinezuur zeer goed oplost in water: het is een zuur en is daarom gedeeltelijk gedissocieerd in water en bovendien is het ascorbaat-anion door resonantie zeer stabiel waardoor de enthalpie-waarde van het anion relatief laag is: hierdoor is het ook nog een relatief sterk zuur voor een organisch zuur.

Reageer